ده راه برای تقویت موهای ضعیف و شکننده

ده مورد برای تقویت موهای ضعیف


همانطور که مستحضر هستید، یکی از المان های زیبایی داشتن موهای پرپشت می باشد و همین امر موجب شهرت خدمات تقویت مو در کلینیک تخصصی تقویت مو است . در واقع، در برخی از اشخاص، با بالا رفتن سن موها به تدریج ضعیف تر و کم پشت تر می شوند که همین امر برای بسیاری از زنان و مردان رنج آور است و اعتماد به نفس آن ها را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این، نازک شدن مو و کم پشتی مو دلایل زیادی دارد، اما این دلایل برای همه یکسان نیست و علل نازک شدن مو برای هر فردی متفاوت است. دانستن علل نازک شدن مو بسیار مهم است و می تواند کمک شایانی به پیشگیری و درمان کند.

شایان ذکر است، پارامتر های مختلفی برای تقویت موهای ضعیف و شکننده وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. بنابراین تا آخر مقاله همراه ما باشید.

ابتدا علت ریشه موی ضعیف و شکننده را پیدا کنید
علت ریشه ی موهای ضعیف و شکننده را پیدا کنید

 

 

ابتدا علت ریشه ی موهای ضعیف و شکننده خود را تشخیص دهید

اگر تار های موهای شما شکننده ‌تر و نازک‌ تر از قبل شده است، احتمالاً به دلیل ریشه معیوب و آسیب دیده می باشد. در چنین شرایطی باید به مطب متخصص پوست و مو در کلینیک دیناز مراجعه نمائید تا راه حل های لازم برای تقویت موهای خود را دریافت کنید. پزشکان علت ریزش مو را با شناسایی عوامل موثر در ضعیف شدن ریشه مو با در نظر گرفتن سایر ویژگی های جسمی و روانی تشخیص می دهند. علاوه بر این، متخصصین ممکن است یک یا دو آزمایش مربوط به کمبود ویتامین را تجویز کنند. سپس اولین قدم در تقویت و بهبودی ریشه مو، تشخیص زود هنگام و بعد پیگیری روند درمان می باشد.

 

علل ریشه ی موی ضعیف و شکننده

در ادامه مطالب به برخی از پارامتر های که باعث تضعیف شدن ریشه و ساقه مو می شود، اشاره می کنیم.

 

۱٫سابقه ی ژنتیکی و ارثی

همانطور که می دانید، بعضی از اشخاص از نظر ژنتیکی بیشتر از دیگران مستعد ریزش مو و طاسی هستند. به عنوان مثال، آلوپسی آندروژنیک در خانم ها و آقایان یکی از رایج ترین انواع ریزش موی ژنتیکی می باشد که به دلیل تضعیف شدن فولیکول های مو اتفاق می افتد.

 

۲٫جراحی‌های سنگین

تحقیقات نشان داده است که بعد از جراحی های سنگین و سخت مانند: لوپوس، گریوز، کرون یا التهابی روده، چاقی و غیره افراد دچار ریزش مو شدید و افسردگی حاد می شوند. شایان ذکر است، اگر افراد به درمان به موقع نپردازند ممکن است فولیکول های مو آن ها برای همیشه آسیب ببیند.

 

۳٫تغییرات هورمونی

جالب است بدانید که سطوح هورمونی در بدن مستقیماً بر چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. در واقع، عدم تعادل هورمونی می تواند باعث ریزش مو و جلوگیری از موهای سالم و بلند شود. علاوه بر این، یائسگی، تیروئید و اختلالات بعد از بارداری نیز می تواند منجر به نوسانات هورمونی گردد که ریشه مو را تضعیف و شکننده کرده و چرخه رشد طبیعی مو را مختل می کند.

 

۴٫ابتلا به کرونا

از دیگر دلایلی که ممکن است باعث تحریک ریزش مو در بیماران مبتلا به کرونا شود، تب و لرز می باشد. علاوه بر این، در اشخاص مبتلا به کرونا، تب اغلب به عنوان یکی از علائم بیماری رخ می دهد. در واقع، تجربه یک بیماری مانند کووید-۱۹ می تواند فشار جسمی و روحی ایجاد کند، همین امر موجب ریزش مو می گردد.

 

۵٫استرس

در واقع، استرس می تواند بر چرخه رشد مو تأثیر منفی بگذارد و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، استرس ناشی از جراحی و کاهش وزن شدید منجر به ریزش مو افراد میانسال می شود. بنابراین، موثرترین کاری که افراد می توانند در این مدت انجام دهند این است که از استرس و فشار های روحی و روانی دوری نمائند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن موهای خود را تقویت کنند.

 

 

مصرف ویتامین ها
عدم دریافت ویتامین ها

 

 

۶٫کمبود ویتامین

اگر نازک شدن موهای شما ناشی از کمبود ویتامین های ب کمپلکس است، می توانید به راحتی با بررسی رژیم غذایی خود و خوردن غذاهای حاوی این ویتامین ها از آسیب مو جلوگیری کنید. علاوه بر این، منابع غذایی حاوی ویتامین ب و اسید فولیک عبارتند از: جگر، تخم مرغ و نان غلات کامل (آرد گندم) همچنین کلم، کاهو، اسفناج، سیب زمینی، لیمو، توت فرنگی و غیره.

 

۷٫خواب ناکافی

از مهمترین پارامتر های ریزش مو می توان به خواب ناکافی اشاره کرد. زیرا زمانی که از یک برنامه خواب منظم برخوردار نباشید اختلالاتی در سطح هورمون ها از جمله: تیروئید و غیره  ایجاد می شود که استرس را به مقدار گسترده ای افزایش می دهد. بنابراین، سعی کنید حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید.

 

۸٫بیماری ها و غیره

در نهایت بیماری های مانند: لوپوس، هاشیموتو، گریوز، پسوریازیس، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری های عفونی منجر به ریزش مو می شوند زیرا مستقیما سیستم ایمنی بدن را به مقدار زیادی ضعیف می کنند. علاو بر این، بیماری های نامبرده اختلالات زیادی در عملکرد صحیح بدن به وجود می آورند.

 

 

ده راه برای تقویت ریشه ی مو
ده مورد برای تقویت ریشه موهای ضعیف و شکننده

 

 

۱۰ راه حل برای تقویت موهای ضعیف و شکننده

راه های زیادی امروزه برای تقویت موهای ضعیف وشکننده وجود دارد که در ادامه به شما ده مورد از ان هارا معرفی کرده ایم :

 

۱٫ از محصولات مناسب برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موهای ضعیف شده استفاده کنید.

استفاده از محصولات طبیعی مانند: شامپو و ماسک مو که دارای PH استاندارد و مناسب هستند از تضعیف و نازک شدن ساقه مو جلوگیری می کنند. در واقع، این نوع شامپوها و ماسک مو ها در حفظ ظاهر زیبا، ساقه نرم مو و برای افرادی که از رنگ مو زیاد استفاده می کنند تاثیر بسیار مفیدی دارند.

 

۲٫با محدودسازی استفاده از مواد شیمیایی، از موهای ضعیف مراقبت کنید

بهتر است بدانید که، استفاده از چسب مو و تافت که حاوی مواد شیمیایی هستند و رنگ کردن بیش از حد مو ها از پارامتر های بارز ریزش مو می باشند. در واقع، استفاده از مواد شیمیایی باعث تخریب و آسیب به بافت و ساقه مو ها می گردد. علاوه بر این، بستن موها با کش می تواند روی ریشه مو تأثیر بسزایی بگذارد و باعث ریزش آنها شود.

 

۳٫از اعمال حرارت به موهای ضعیف اجتناب کنید

یکی از توصیه هایی که متخصصین همیشه تاکید دارند، از اعمال حرارت به موهای ضعیف مانند: فر کردن، صاف کردن مو ها با درجه حرارت بالا خوداری کنید. علاوه بر این، استفاده مکرر از اتو موها، ساقه موها را ضعیف و آن را مستعد ریزش و شکنندگی می کند. همچنین، استفاده مداوم از شانه می‌تواند یکپارچگی فولیکول مو را تغییر داده و به کوتیکول مو آسیب برساند.

 

۴٫سبک زندگی خود را عوض کنید

در واقع، سبک زندگی سالم باید به گونه ایی باشد که خواب کافی، رژیم غذایی، ورزش و حفظ سطح استرس در اولویت اول قرار بگیرد. به عنوان مثال:

  • ۷ ساعت در شب خواب مفید داشته باشید.
  • روزانه یک ساعت به ورزش کردن یا پیاده روی بپردازید.
  • رژیم غذایی حاوی پروتئین، ویتامین های گروه B، بتا کاروتن داشته باشید و به مقدار مناسب مصرف کنید.
  • کنترل کردن سطح استرس با انجام دادن مدیتیشن.

 

۵٫کوتاه کردن و موخوره گیری

هنگامی که متوجه شدید مو های شما چند شاخه شده است و به عبارت دیگر موخوره دارد، حتما از شامپو و ماسک موهای مخصوص استفاده کنید تا از پیشرفت آن به قسمت فوقانی مو ها جلوگیری شود. علاوه بر این، پایین مو های خود را به اندازه ۳ الی ۴ سانتی متر کوتاه کنید.

 

۶٫رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب در تقویت موهای ضعیف و شکننده نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین، به مواد غذایی که در بخش زیر اشاره کرده ایم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. علاوه بر اینکه به تقویت موهای آسیب دیده کمک می کند، بلکه با مرور زمان به رفع ریزش مو کمک شایانی میکند .

  • مصرف گوشت ماهی و بوقلمون
  • خوردن لبنیات
  • سبزیجات مانند: اسفناج و سیب زمینی
  • استفاده از خوراکی های سرشار از روی و مس مانند: تخم مرغ و گردو

 

۷٫مزوتراپی

مزوتراپی مو تکنیکی برای درمان و پیشگیری از ریزش مو می باشد. این تکنیک که در کلینیک تخصصی مزوتراپی انجام میشود  باعث تحریک فولیکول های رشد مو می گردد. در واقع، در این تکنیک پروتئین ها، ویتامین ها و سایر ریز مغذی ها از طریق سوزن های بسیار نازک به پوست سر تزریق می شوند و افزایش رشد مو را متعادل می کند. علاوه بر این، از ریزش مو ها به مقدار گسترده ایی جلوگیری می کند.

 

۸٫پی ار پی (PRP)

پی آر پی یک تکنیک نوین در دنیای امروز برای تقویت موهای ضعیف و شکننده محسوب می شود. در واقع، PRP یا پلاسمای حاوی پلاکت، تقریبا چندین برابر بیشتر از خون طبیعی یک شخص پلاکت دارد. این پلاکت ها منجر به رشد بیشتر مو ها می شوند. بنابراین، با این تکنیک می توانید به سرعت ناحیه تحت درمان را درمان نمائید و به رشد مجدد مو ها کمک کنید.

 

روغن تراپی مو
تقویت موهای ضعیف و شکننده با روغن تراپی

 

 

۹٫روغن تراپی

استفاده از روغن های اصل و ارگانیک می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. زیرا یک مطالعه در سال ۱۹۹۸ نتایج مثبتی را در بالای ۸۵ داوطلبی که در یک آزمایش شرکت کردند و از ریزش جزئی مو رنج می بردند نشان داد. در این مطالعه، داوطلبان به دو گروه یکسان تقسیم شدند. یک گروه از شرکت کنندگان از روغن چوب سدر، اسطوخودوس و رزماری استفاده کردند. پس از چند ماه، نزدیک به ۴۳ درصد از اشخاص در این گروه، وضعیت مو بهبود یافته بود داشتند.

 

۱۰٫ماساژ

ماساژ دادن نقش بسیار مهمی در رشد و تقویت مو ها دارد. در واقع، تحقیقات نشان داده است، افرادی که روزانه چند دقیقه کف سر خود را با روغن های حاوی ریز مغذی ها ماساژ می دهند از رشد موهای خوبی برخوردار هستند. شایان ذکر است، یکی از تکنیک های تقویت ریشه مو، افزایش جریان خون در پوست سر می باشد. زیرا با گردش خون بهتر، اکسیژن و مواد مغذی کافی به فولیکول های مو می رسد و از چروک شدن آن ها به مقدار زیادی جلوگیری می کند. بر اساس نتایج یک مطالعه بالینی در سال ۲۰۱۶، ماساژ روزانه ۴ دقیقه ای پوست سر باعث افزایش ضخامت و استحکام مو می شود.

منبع:‌ healthline

جمع بندی

همانطور که مستحضر هستید، در این مقاله به تقویت موهای ضعیف و شکننده و اطلاعات مرتبط به آن پرداختیم تا شما عزیزان با استفاده از تکنیک های نوین و در عین حال ساده به راحتی بتوانید مو های آسیب دیده و شکننده خود را درمان نمائید. علاوه بر این، اگر مو های شما دچار ریزش شدید شده است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

  • آیا با تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟
    این سوال بستگی به موارد بسیاری دارد که یکی از ان ها شدت ریزش موی شماست ، قاعدتا رژیم غذایی مناسب کمک شایانی به رفع ریزش مو و سلامت شما خواهد کرد اما با توجه به شدت ریزش مو بهتر است که با پزشکی متخصص مشورت کنید.

 

  • چطور موهای خود را تقویت کنیم؟
    راه های زیادی امروزه برای تقویت موهای ضعیف وشکننده در کلینیک تخصصی تقویت مو  وجود دارد که مختصری از آن‌ها: انجام مزوتراپی مو در کلینیک تخصصی مزوتراپی، پی ار پی و هیر فیلر است که شما می‌توانید با مشورت و نظر پزشک متخصص خود بهترین روش را انتخاب کنید.

 

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *