لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر در دوران بارداری مجاز یا غیر مجاز؟


آیا زنان باردار می توانند لیزر موهای زائد را انجام دهند؟ پزشکان پاسخ قطعی نمی دهند که آیا امکان لیزر موهای زائد برای خانم های باردار وجود دارد یا خیر. نیمی از متخصصان متقاعد شده اند که این روش به سلامت مادر و فرزندش آسیبی نمی رساند. آنها این موضوع را با ناراحتی جزئی که ممکن است در طول جلسه رخ دهد، استدلال می کنند. نیمی دیگر معتقدند که لیزر موهای زائد در بارداری ممنوع می باشد. آنها این موضوع را با ناتوانی در پیش بینی تأثیر تابش لیزر بر روی جنین توجیه می کنند. هر زنی که در انتظار بچه دار شدن است، خودش باید در این مورد تصمیم بگیرد.

در حال حاضر، هیچ مطالعه منتشر شده ای وجود ندارد که ایمنی این روش را برای جنین در حال رشد تأیید کند. با این حال بسیاری از پزشکان در هنگام تولد نوزاد لیزر موهای زائد را توصیه نمی کنند. البته برخی عواقب رایجی نیز وجود دارند که در موارد متعددی مشاهده شده اند. در ادامه به بررسی لیزر موهای زائد در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

 

لیزر در دوران بارداری مجاز است؟
لیزر در دوران بارداری

 

آیا لیزر موهای زائد برای زنان باردار خطرناک است؟

هیچکس دقیقا نمی داند لیزر موهای زائد چگونه بر جنین تأثیر می گذارد، اما اطلاعاتی در مورد تأثیر این روش بر زنان باردار وجود دارد. از بین بردن موهای زائد با لیزر در زنان باردار، می تواند عواقب زیر را در پی داشته باشد.

  • در دوران بارداری، به طور غیر منتظره ای پس زمینه هورمونی زنان باردار تغییر می کند. این امر می تواند بر نتیجه مطلوب تأثیر بگذارد. در نتیجه پوشش مویی اضافی باقی مانده و موها ضخیم تر می شوند.
  • تغییرات هورمونی می تواند باعث تولید بیش از حد ملانین شود. در این حالت، لیزر موهای زائد باعث تغییر رنگ پوست و سوزش آن خواهد شد.
  • انتخاب نادرست دوز تابش، مدت زمان بیش از حد لیزر بر روی پوست و درمان مکرر همان نواحی، منجر به تورم می شوند.
  • احتمال هیپرپیگمانتاسیون وجود دارد.
  • زنان باردار اغلب از خشکی پوست شکایت دارند. لیزر موهای زائد باعث افزایش کم آبی پوست می شود.
  • اگر قوانین لیزر موهای زائد را زیر پا بگذارید، به پوست خود آسیب می زنید. این امر مخصوصا برای افرادی با پوست تیره صادق است.
  • لیزر موهای زائد می تواند باعث انسداد غدد چربی شود که در نتیجه قرمزی و بثورات پوستی ایجاد می گردد.

 

همچنین بخوانید : نحوه عملکرد مزوتراپی برای تقویت پوست

 

بارداری چگونه بر رشد مو تاثیر می گذارد؟

در دوران بارداری، بدن مادر دستخوش تغییرات شدیدی می شود. تغییرات هورمونی منجر به افزایش ترشح پروژسترون خواهند شد. علاوه بر بی ثباتی عاطفی مادر باردار، ممکن است رشد مو در سراسر بدن افزایش یابد. پوشش مویی در غیر منتظره ترین مکان ها، حتی جایی که هرگز نبوده، ظاهر می شود. کرک های روشن، با موهای ضخیم و تیره جایگزین می گردند. موها در ناحیه بکینی، اطراف نوک سینه ها و روی شکم درشت می شوند. سطح حساسیت درد در این دوره نیز چندین برابر افزایش می یابد. بر این اساس، لیزر موهای زائد دردناک تر از حد معمول خواهد بود. البته امکان انجام یک دوره جراحی لیزر پس از زایمان و بازیابی سطوح هورمونی وجود خواهد داشت.

 

رشد موهای زائد در دوران بارداری
رشد موهای زائد در بارداری

 

چرخه رشد مو

دوره لیزر موهای زائد شامل ۴-۶ روش است که هر ۳-۸ هفته انجام می شوند. هر بار، موها کندتر رشد کرده و نازک تر خواهند شد. به همین دلیل فاصله بین جلسات افزایش می یابد. بین روش ها، نیازی به رشد مو نبوده و می توان آنها را تراشید. البته نمی توان آنها را با ریشه و با استفاده از موچین یا اپیلاتور حذف کرد. پس از یک دوره کامل لیزر موهای زائد، رشد مو به مدت یک سال و نیم متوقف می شود. همچنین شما میتوانید برای رشد ابروها و رفع کم پشتی ابرو به بهترین کلینیک کاشت ابرو مراجعه کنید.

 

برای حذف موهای زائد در بارداری چه باید کرد؟

  • تیغ

در اوایل بارداری می توانید از تیغ استفاده کنید. مزایای اصلی این روش، عدم درد و ایمن بودن برای جنین است. البته معایبی هم دارد که شامل تحریک و رشد شدید مو می شوند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست، از تیغ مستقیما استفاده نکنید. ژل های مخصوص اصلاح، به بهبود لغزش تیغ و کاهش احتمال بثورات و قرمزی کمک می کنند. اصلاح خود را با یک مایع ضد عفونی کننده تمام کنید. این کار باعث کاهش خطر عفونت می شود.

  • کرم موبر

ایمن ترین روش برای خلاص شدن از شر پوشش مویی ناخواسته است. قبل از استفاده از کرم موبر، تست حساسیت انجام دهید. در صورت بروز واکنش آلرژیک، نباید از این روش استفاده کرد.

  • موم

در سه ماهه دوم، می توانید موها را با خمیر موم از بین ببرید. به لطف ترکیبات طبیعی، این مواد تأثیر منفی روی کودک ندارند. البته فقط در صورتی می توانید از آن استفاده کنید که تجربه استفاده آن قبل از بارداری را داشته باشید.

 

آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

در بیشتر موارد، لیزر در دوران شیردهی مجاز است. با توجه به همه توصیه ها، هیچ عواقبی در این دوران برای بدن زن و کودک وجود ندارد. البته در هر صورت، شما باید با یک متخصص زنان، غدد درون ریز و متخصص زیبایی مشورت کنید. در صورت وجود عوامل زیر، لیزر موهای زائد در دوران شیردهی انجام نمی شود.

  • فرآیندهای التهابی روی پوست
  • تشدید آسیب شناسی مزمن
  • دیابت
  • تمایل به ظاهر اسکارهای کلوئیدی
  • بیماری های انکولوژیک
  • فلبریسم

 

آیا لیزر باعث نازایی می شود؟

اشعه لیزر بر اندام های داخلی تأثیر نمی گذارد. پرتو آن تا عمق بیش از ۴ میلی متر نفوذ نکرده و فقط ملانین را تحت تأثیر قرار می دهد. این تابش حتی به اپیدرم آسیب نمی رساند. اندام های مربوط به باروری هم در مکان عمیقی قرار دارند و از این رو در معرض اشعه قرار نمی گیرند. لیزر برای غدد لنفاوی نیز بی خطر است.

 

در نهایت در دوران بارداری می توان لیزر کرد یا خیر؟

اگر هنوز تصمیم به لیزر موهای زائد در بارداری دارید، برای این واقعیت آماده باشید که نتیجه آن طور که انتظار دارید مؤثر نخواهد بود. از بین بردن شدت رشد فولیکول، به دلیل تغییرات در زمینه هورمونی، بسیار دشوار است. به عنوان عوارض جانبی، متخصصان زیبایی، پوست خشک، خارش و قرمزی روی آن، بروز پیگمانتاسیون، ترک های پوستی و غیره را تشخیص می دهند. البته خطرات اصلی را فراموش نکرده و سلامتی خود و فرزندتان را به خطر نیندازید. می توانید با مشاوره کلینیک دیناز از مناسب بودن این عمل برای خود مطلع شوید. کلینیک ما با بهره مندی از متخصصین مجرب، شما را به خوبی در این زمینه راهنمایی می کند.

 

جمع بندی

در نهایت لیزر در دوران بارداری به تصمیم مادر و انتخاب او برمیگردد ، اما با توجه به نظر متخصصان باید تمام جوانب را برای یک تصمیم گیری بدو پشیمانی در نظر گرفت.

منبع : clinicalase

سوالات متداول

  • آیا لیزر موهای زائد برای زنان باردار خطرناک است؟

هیچکس دقیقا نمی داند لیزر موهای زائد چگونه بر جنین تأثیر می گذارد، اما اطلاعاتی در مورد تأثیر این روش بر زنان باردار وجود دارد که بهتر است انجام نشود.

 

  • آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی ضرر دارد؟

در بیشتر موارد، لیزر در دوران شیردهی مجاز است. با توجه به همه توصیه ها، هیچ عواقبی در این دوران برای بدن زن و کودک وجود ندارد. البته در هر صورت، شما باید با یک متخصص زنان، غدد درون ریز و متخصص زیبایی مشورت کنید. در صورت وجود عوامل زیر، لیزر موهای زائد در دوران شیردهی انجام نمی شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *