علائم عفونت پس از کاشت

عفونت پس از کاشت

امروزه جراحی کاشت مو در کلینیک تخصصی کاشت مو جزئی از عمل های زیبایی حساب می شود. جراحی کاشت مو نسبت به دیگرجراحی های زیبایی خطر پایینی دارد و نسبتاً ایمن است. جراحی کاشت مو کمترین میزان عوارض را دارد. با این حال، این یک واقعیت پذیرفته شده است که هیچ روش علمی پزشکی بدون هیچ گونه خطر و عوارضی وجود ندارد.

بروز عفونت پس از کاشت مو غیر معمول است. عفونت بعد از جراحی علاوه بر اینکه به رعایت نکات بهداشتی کادر بیمارستان مرتبط است، به رعایت نکات بهداشتی خود شخص و بیماری های زمینه ای فرد نیز ربط دارد.

علل عفونت پس از کاشت مو
علت های عفونت پس از کاشت مو

علل عفونت بعد از کاشت مو

علت های عفونت بعد از کاشت مو عبارتند از:

۱.وضعیت غیر بهداشتی مکان جراحی

۲. عدم مراقبت صحیح پس از کاشت مو

۳. عدم رعایت مسائل بهداشتی

۴. نشستن پوست سر

۵. بیماری‌های زمینه‌ای (مثل نقص سیستم ایمنی)

۱. وضعیت غیر بهداشتی مکان جراحی:

اگر در حین جراحی نکات بهداشتی و ایمنی رعایت نشود، احتمال عفونت بعد از کاشت مو افزایش پیدا می کند.  هنگام جراحی که زخم باز روی سر ایجاد می شود، احتمال ورود میکروب به داخل زخم افزایش می یابد. همین امر باعث افزایش عفونت در محل کاشت می شود. مکان جراحی باید از نظر بهداشتی و ایمنی مورد بررسی قرار بگیرد. یادتان باشد؛ برای عمل جراحی کلینیک یا بیمارستانی را انتخاب کنید که کاملا بهداشتی باشد.

۲. عدم مراقبت صحیح پس از کاشت مو:

مهم ترین نکته بعد از کاشت مو مراقبت صحیح از محل زخم می باشد. بعد از کاشت مو عدم استفاده از داروهای تجویزی، عدم استفاده از شامپو و محلول، درست انجام ندادن نکات مراقبت صحیح پس از کاشت مو، احتمال عفونت را افزایش می دهد. برای اینکه روند درمان سریع پیش برود، باید بعد از جراحی کاشت مو در مدت

مشخصی از آن مراقبت کرد.

۳. عدم رعایت مسائل بهداشتی:

همانطور که می دانید؛ به هنگام جراحی برش هایی  در کف سر ایجاد می شود. این برش ها محل زندگی میکروب و باکتری ها است. تا زمانی که محل زخم بهبود پیدا نکند، احتمال عفونت نیز وجود دارد. رعایت مسائل بهداشتی از جمله شستن سر، استفاده از شامپوی درست، لمس نکردن پوست سر و… می ‌تواند یاری دهنده شما در کاهش عفونت باشد.

۴. نشستن سر:

سه روز بعد از انجام جراحی کاشت مو، سر را باید با شامپو و محلولی که توسط پزشک تجویز شده است، بشورید. بعد از آن روزانه می توانید شستشوی سر را ادامه دهید. شستن سر به موقع و منظم باعث کاهش عفونت می شود. نحوه شستن درست سر در کاهش عفونت تاثیر دارد.

۵. بیماری های زمینه ای (مثل نقص ایمنی):

بیماری های زمینه ای باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. بعد از جراحی به دلیل داشتن بیماری زمینه ای احتمال عفونت افزایش می یابد. نقص ایمنی یعنی اختلال در محافظت سیستم بدن در برابر عفونت ها، بیماری ها، ویروس ها، باکتری ها و… می باشد. این بیماری های زمینه ای شامل دیابت، فشار خون بالا، اچ آی وی، سیگار کشیدن، اضافه وزن، نقص ایمنی و… است.

بیشتر بخوانید : رفع ریزش مو در کلینیک تخصصی دیناز

علائم عفونت پس از کاشت مو
علائم بروز عفونت پس از کاشت مو

علائم عفونت بعد از کاشت مو

هر جراحی عوارضی دارد و هر عوارضی علائمی را در پیش دارد. پس از کاشت مو اگر علائمی به وجود آید که به صورت طولانی مدت بر روی محل کاشت ایجاد شود، عفونت است.

علائم عفونت ‌پس از کاشت مو عبارت اند از:

• آبسه، حفره یا بافتی پر از چرک که مایع زیر پوست، به رنگ سفید در می آید.
  • چرک، مایع سفید یا زرد رنگ یا گاهی سیاه رنگی که بر اثر عفونت باکتریای ایجاد می شود.
  • ترشح مواد بد بو در محل کاشت، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، مایع زرد رنگی ترشح می شود، که نشانه عفونت است.
  • درد موجود در محل کاشت
  • قرمزی
  • کبودی
  • خارش
  • سوزش
  • عرق کردن بیش از حد
  • احساس گرما

تمامی موارد فوق ذکر را با کمک پزشک و گذشت زمان می توان از بین برد. اما اگر این علائم به صورت طولانی مدت ایجاد شود و علائم دیگری از جمله؛ تب با حرارت بالا، بی حالی مداوم، تورم ایجاد شده در غدد لنفاوی، حالت تهوع و استفراغ و سردرد های شدید را به دنبال داشته باشد؛ حتما باید برای درمان محل کاشت خود به پزشک مراجعه کنید.

درمان عفونت پس از کاشت مو

عفونت اگر درمان نشود، باعث بیماری های مختلف می شود .برای اینکه عفونت بعد از کاشت موی خود را درمان کنید؛ حتماً در ابتدا باید به پزشک مراجعه و  به نکات زیر توجه کنیم:

۱. از لمس کردن پوست سر دوری کنید.

۲. از خراشیدن موها اجتناب کنید.

۳. به هیچ وجه الکل و سیگار مصرف نکنید.

۴. از اسپری محلول نمکی استفاده کنید.

۵. قرص های آنتی بیوتیک که توسط پزشک تجویز شده است مصرف کنید.

۶. دستورالعمل های بهداشتی را به موقع و به صورت منظم رعایت کنید.

اگر به این نکات توجه کنید؛ علاوه بر احتمال کم شدن عفونت و درمان آن، در تسریع بهبود زخم تاثیر آن را خواهید دید.

۱. اجتناب از لمس کردن پوست سر

دست بیشتر از هر قسمت دیگر بدن در معرض آلودگی است، به دلیل اینکه پس از جراحی کاشت مو،  زخم باز است احتمال ورود میکروب و باکتری به محل زخم زیاد است. پس باید از لمس کردن پوست سر خودداری کنید، تا درمان سریع تر انجام پذیرد.

۲. خراشیدن موها ممنوع

پس از جراحی، در محل کاشت دلمه هایی به وجود می آید، که ممکن است خارش بگیرد. و افراد تمایل دارند که آن را خارش دهند. این کار باعث ایجاد زخم و احتمال نفوذ میکروب و باکتری را زیاد می کند. هرچه زخم بیشتر باشد، احتمال وجود عفونت بیشتر می شود. خاراندن سر باعث خروج فولیکول های جوان شده است. این امر سبب می‌ شود که در آن قسمت دیگر مو رشد نکند. در صورت وجود خارش، باید آن را تحمل کنید تا روند درمان انجام شود.

۳. پرهیز از مصرف الکل و سیگار

پس از جراحی، تا مدتی باید از مصرف الکل و سیگار خودداری کرد. مصرف الکل و سیگار، روند درمان را کند می کند. اگر در محل کاشت عفونت ایجاد شود، استفاده کردن از الکل و سیگار باعث وخیم تر شدن عفونت می شود و بهبودی زخم با مشکل مواجه می شود. مصرف مشروبات الکلی باعث کاهش غلظت خون و افزایش جریان خون می شود ، این امر سبب افزایش خونریزی نیز می شود. مصرف سیگار باعث کندی جریان خون شده و این امر روند اکسیژن رسانی به فولیکول مو را کاهش می دهد.

۴. استفاده از اسپری محلول نمکی

برای کاهش عفونت بعد از کاشت مو، اسپری محلول نمکی می تواند به شما کمک کند‌. اسپری محلول نمکی باعث از بین رفتن باکتری و پاکسازی پوست سر می شود. استفاده از این محلول در روند کاهش عفونت و بهبود آن بسیار موثر است. روش استفاده از اسپری محلول نمکی به این صورت است که، باید روی گاز استریل اسپری شود و در محل عفونت پخش شود. برای کاهش عفونت، می توانید از این محلول ۲ بار در روز استفاده کنید.از محلول تجویزی دکتر، استفاده شود.

۵. مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت های باکتریایی می شود. آنتی بیوتیک ها همان چرک خشک کن هستند. این داروها باید طبق نظر پزشک در وقت و زمان مشخص میل شود. برای پیشگیری و درمان عفونت، دوره مصرف آنتی بیوتیک ها را کامل کنید.

۶. رعایت دستورالعمل های بهداشتی

تمام موارد بالا که ذکر شد باعث کاهش عفونت می شود. اما شما باید نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنید. این مورد در کاهش عفونت تاثیر بیشتری نسبت به بقیه دارد.

اولین موردی که در رعایت دستورالعمل های بهداشتی بسیار ضروری است، تمیز نگه داشتن محل کاشت می باشد. نحوه شستن سر بعد از انجام کاشت به شدت مهم است. شما حتماً باید سر خود را با شامپوهای غیر شیمیایی یا شامپو بچه بشورید زیرا فولیکول های کاشته شده حساس است‌.

تغذیه درست بعد از جراحی توسط  پزشک به شما در کلینیک دیناز گفته می شود. هرچه تغذیه گفته شده درست انجام شود، احتمال عفونت کاهش پیدا می کند.

از کلاه، حوله و وسایل کاملا تمیز شده و ضدعفونی شده استفاده کنید تا در نتیجه عفونت کاهش پیدا کند.

برای اینکه بعد از کاشت مو نتایج مثبت برایتان اتفاق بیفتد؛ حتماً در مورد نحوه شستن سر، شامپوی درست، تغذیه مناسب و مصرف داروها به پزشک خود مراجعه کنید.

کلام پایانی

هر عمل جراحی عوارضی دارد. پس از هر جراحی احتمال عفونت وجود دارد. عفونت علت های مختلفی دارد که اکثر علت های عفونت بعد از جراحی به خود شخص مربوط است.

اگر بعد از کاشت مو عفونت هایی در محل زخم دیده شد، باید علت آن را کشف کرد و به درمان آن پرداخت. شما باید بدانید که بعد از کاشت مو شستن سر، داشتن تغذیه مناسب، استفاده مکرر و منظم از داروها، دست نزدن به محل زخم، نخاراندن پوست سر و… می تواند در بهبود عفونت و کاهش عفونت پس از کاشت نقش بسزایی داشته باشد.

• ایا عفونت پس از کاشت مو طبیعی و رایج است ؟

خیر ، عفونت پس از کاشت مو به هیچ وجه طبیعی نیست ، اگر کاشت مو در کلینیک تخصصی کاشت مو به خوبی انجام گیرد شما نباید پس از کاشت مو دچار عفونت شوید .

• چطور عفونت پس از کاشت مو را درمان کنیم ؟

اگر عفونت پس از کاشت مو درمان نشود به بیماری های دیگری تبدیل میشود ابتدا بهتر است که به پزشک معالج خود مراجعه کرده و طبق دستور او عمل کنید اما به طور کلی درمان عفونت پس از کاشت مو به شرح زیر است :

۱. از لمس کردن پوست سر دوری کنید.

۲. از خراشیدن موها اجتناب کنید.

۳. به هیچ وجه الکل و سیگار مصرف نکنید.

۴. از اسپری محلول نمکی استفاده کنید.

۵. قرص های آنتی بیوتیک که توسط پزشک تجویز شده است مصرف کنید.

۶. دستورالعمل های بهداشتی را به موقع و به صورت منظم رعایت کنید.

No comment