شستشوی سر یک مرد

یکی از راهکارهای موثر در رفع ریزش مو استفاده از شامپو مناسب است که البته باید در نظر داشت، که این شامپو ها را با مشورت پزشک متخصص مو و زیبایی باید تهیه و استفاده کنید. در این مقاله آموزشی به معرفی شامپو ضد ریزش مو و تفاوت آن با شامپوهای معمولی می‌پردازیم تا در صورت مشاهده علائم ریزش در موهای خود از آنها با مشورت پزشک خود استفاده کنید. در این مقاله با کلینیک تخصصی کاشت مو دیناز همراه باشید.

تفاوت شامپو ضد ریزش مو با شامپو های معمولی

برای معرفی بهتر شامپو ضد ریزش مو، به این مورد اشاره می‌کنیم که این شامپو ها چه تفاوت هایی با شامپو های معمولی دارند.

میزان اسیدیته (pH)

pH طبیعی پوست سر حدود ۵ است؛ بنابراین شامپوهایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند که pH آنها بین ۵ تا ۶ هستند. شامپو چون خاصیت بازی یا همان قلیایی دارد در حالت عادی اسیدیته بیشتر از ۷ را داراست که همان pH>7 است.

در شامپوهای ضد ریزش مو میزان اسیدیته بیشتر از اینکه قلیایی باشد، اسیدی است تا فولیکول های مو به هنگام شستن آسیب نبینند و دچار ریزش نشوند همچنین میزان اسیدیته مناسب در این شامپو ها باعث تنظیم میزان چربی موی سر می‌شود.

وجود مواد معدنی موثر

در شامپوهای معمولی مواد معدنی وجود ندارد. ولی در شامپو ضد ریزش مو مواد معدنی موثری مانند: زینک و سلنیوم وجود دارد که کار این مواد تقویت ریشه مو است. همچنین در برخی از شامپوهای ضد ریزش مو از آهن و مس نیز استفاده می‌شود.

اسید های چرب

معروف ترین اسید چربی که اسم آن را بارها شنیده‌اید اسید های چرب امگا هستند ( امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹) کار این اسید ها ساخت غشای سلولی و تغذیه سلول های پوست است.

در شامپوهای صد ریزش مو از این اسید ها به این دلیل استفاده می‌شود که سلول های پوست سر و ریشه مو تقویت شوند تا از ریزش آنها جلوگیری گردد.

ویتامین های موجود در شامپو ضد ریزش مو

تفاوت بعدی شامپوهای ضد ریزش مو با شامپو های معمولی در وجود ویتامین های ضروری در آنها است. شامپو های ضد ریزش مو غنی از ویتامین های B5 و B3 هستند تا هنگام شست و شوی سر با آنها ریشه مو از این ویتامین ها استفاده کرده و تقویت شود.

مواد ضد قارچ و باکتری

تفاوت آخری که در معرفی شامپو ضد ریزش مو به آن می‌پردازیم، وجود مواد ضد قارچ و آنتی باکتریال هست. کتوکونازول به عنوان یک ضد قارچ و مواد اریترومایسینی بعنوان یک ماده ضد باکتری در این شامپو ها استفاده می‌شود که با هربار شستن باکتری ها و قارچ های مضر از بین بروند و ضدمه ای به پوست و ریشه مو نرسد.

در شامپوهای معمولی از این مواد استفاده نمی‌شود به همین علت است که شامپوهای ضد ریزش مو از لجاظ قیمتی گران تر از شامپوهای معمولی هستند زیرا کتوکونازول و اریترومایسین مواد نسبتاً گران قیمتی هستند.

 

شستشوی سر یک خانم با شامپوی ضد ریزش مو
در شست و شوی سر با شامپو ضد ریزش مو، نحوه شستن بسیار مهم است بطوری که موها با به آرامی باید ماساژ داد

تأثیر انواع حالت‌ و جنس مو در انتخاب شامپو ضد ریزش مو

موها بسته به نوع بافت و ساختارشان، حالت‌های مختلفی دارند. موهای لخت از ریشه تا انتها صاف و بدون فر هستند. این نوع مو ظریف، نرم و لطیف به نظر می‌رسد. موهای موج دار انحناهای ملایمی در طول خود دارند. همچنین موهای فرفری نیز حلقه‌های فراوانی در ساختارشان دارند. علاوه ­بر این موارد، وضعیت موها نیز می‌توانند متفاوت باشند. مواردی همچون موهای چرب و روغنی، موهای خشک و شکننده، موهای آسیب‌دیده و تاب‌خورده از انواع وضعیت‌های مو هستند که نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ خود هستند.

آگاهی از نوع و وضعیت موهای خود و انتخاب شامپو ضد ریزش مو مناسب برای هر نوع مو، بسیار حائز اهمیت است تا بتوان موها را سالم و زیبا نگه داشت. پس توصیه می‌شود قبل از هرگونه مراقبت یا مصرف شامپو، نوع موها مدنظر قرار گیرد. در صورتی­که می‌خواهید مشکلات مربوط به موهای خود را برطرف کنید، مراجعه به کلینیک تخصصی تقویت مو دیناز هم به‌عنوان یک گزینه عالی پیشنهاد می‌شود؛ زیرا همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، انتخاب شامپو ضد ریزش مو بهتر است با مشورت و کمک پزشک متخصص صورت گیرد.

 

خانمی در حال دست کشیدن به موهای بلند سرش
قبل از خرید شامپو ضد ریزش مو، از نوع و جنس موهای خود مطمئن باشید

نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی شامپو ضد ریزش مو و مقایسه آن از لحاظ ترکیبات ساخت با شامپو معمولی پرداختیم.

باید دانست که  انتخاب شامپوی مناسب و استفاده درست از آن نقش مهمی در نتیجه نهایی و جلوگیری از ریزش مو خواهد داشت. از طرفی ممکن است در برخی از موارد نیازمند اقدامات دیگر هم باشید. به‌همین علت به شما توصیه می‌کنیم که به کلینیک تخصصی تقویت مو دیناز مراجعه کنید. همکاران ما در این مرکز به‌خوبی مسائل مربوط به مو را بررسی کرده و بهترین راهکارها را به شما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید برای اخذ نوبت و پرسیدن سوالات خود با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

wimpoleclinic :منبع

کلینیک زیبایی دیناز

سوالات متداول

  • آیا شامپوهای ضد ریزش مو واقعاً موثر هستند؟
    بله، برخی از شامپوهای ضد ریزش مو ممکن است موثر باشند، اما همیشه نتایج به شدت متفاوت است. تأثیرات آنها ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله نوع ریزش مو و علت آن، بهداشت فردی، واکنش به مواد شیمیایی و… باشد.
  • آیا مصرف مداوم شامپوهای ضد ریزش مو ضروری است؟
    استفاده مداوم از شامپوهای ضد ریزش مو ممکن است به برخی افراد کمک کند، اما در بعضی موارد، بهتر است که متناوباً از این نوع شامپوها استفاده کنید. همچنین، مشورت با پزشک یا متخصص مو در مورد زمان و نحوه استفاده مناسب است.
  •  استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو مخاطره‌آمیز است؟
    بیشتر شامپوهای ضد ریزش مو به طور کلی ایمن هستند، اما برخی افراد ممکن است به مواد شیمیایی در این شامپوها حساسیت نشان دهند. قبل از استفاده، به اجزای شامپو دقت کنید و در صورت وجود حساسیت، به پزشک مراجعه کنید.
  • آیا شامپوهای ضد ریزش مو برای همه افراد مناسب هستند؟
    خیر، این شامپوها برای همه افراد مناسب نیستند. برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله نوع ریزش مو، مشکلات پوست سر، یا حساسیت به مواد شیمیایی، از استفاده این شامپوها بهره‌مند نشوند.
  • آیا استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو تأثیرات جانبی دارد؟
    در بعضی موارد، افراد ممکن است حساسیت یا تحریک پوست سر پس از استفاده از این شامپوها را تجربه کنند. اگر علائم ناراحتی یا حساسیت وجود داشته باشد، بهتر است استفاده را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *