جوش پریوی چیست ؟ 10 راه موثر برای درمان

جوش پریودی و راه های درمان ان

شروع سیکل عادت ماهیانه یا پریودی یکی از نشانه های بلوغ جسمی در دختران می باشد. جوش پریودی، درد های شکم و کمر، آکنه و نفخ شکم از جمله نشانه هایی هستند که با شروع دوره پریودی بروز می کنند. برخی از بانوان در این دوره موارد بیشتری مانند درد های دوران پریودی را نیز متحمل می شوند. شدت جوش و آکنه صورت هم در افراد مختلف متفاوت است. بعضی از افراد در این دوره از جوش و آکنه رنج می برند اما برخی دیگر پوستی صاف و یکدست دارند.

همچنین بخوانید: بهترین کلینیک کاشت مو در منطقه سعادت آباد

چرا قبل از پریود جوش میزنیم؟
دلایل بروز جوش قبل از پریودی

دلایل بروز جوش قبل از پریود

جوش پریودی یکی از نشانه هایی است که یک هفته قبل از شروع دوران پریودی ظاهر می شود. زمانی که خونریزی پریودی شروع می شود جوش های پریودی کم کم محو می شوند. بسیاری از افراد اعتماد به نفس خود را در این دوران از دست می‌ دهند؛ زیرا جوش های بزرگ و دردناکی دارند که شبیه به جوش های دوران بلوغ است. امروزه راهکار هایی ساده برای درمان و از بین بردن جوش های پریودی وجود دارد.

دلایل زیادی موجب بروز جوش و آکنه در دوران پریودی می شوند. یکی از این دلایل تغییرات هورمونی است. در واقع قبل از اینکه سیکل ماهیانه بانوان شروع شود هورمون پروژسترون و استروژن در بدن پایین می آید و هورمون تستوسترون تولید می شود. هورمون تستوسترون هورمونی مردانه است. این هورمون به همراه تغییراتی که در بدن در سیکل پریودی قبلی به وجود آمده موجب ایجاد جوش پریودی می شود.‌

در ادامه دوران پریودی سطح استروژن در بدن زیاد شده و در اواخر این دوران هورمون پروژسترون در بدن بانوان بالاتر می رود. در اواخر دوران پریودی با تعادل سطح هورمون ها، جوش ها، آکنه ها و التهابات پوستی از بین می روند.

انواع جوش پریودی

جوش های پریودی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی ان ها پرداخته ایم :

• جوش های پریودی

با توجه به نوع پوست افراد، جوش های پریودی در شکل های مختلفی به وجود می آیند و شدت متفاوتی دارند. برخی از این جوش ها زیر پوستی هستند و برخی دیگر بر روی سطح پوست ایجاد می شوند. بعضی از جوش ها به رنگ قرمز و برخی دیگر به رنگ پوست می باشند. همچنین بعضی از جوش های دوران پریودی جوش های دردناک و عفونی هستند که سبب ایجاد آکنه می شوند.

• جوش های سرسفید

جوش سر سفید یکی از انواع جوش پریودی است که در زیر پوست تشکیل می شود. این جوش ها با نام جوش های زیرپوستی نیز شناخته می‌ شوند و اغلب دردناک هستند‌. برای درمان جوش های سر سفید دوران پریودی به هیچ عنوان نباید به این جوش‌ ها فشاری وارد آورید و هرگز به فکر تخلیه چرک های درون آن نباشید. در واقع بعضی از جوش های زیر پوستی قابل مشاهده نیستند و با افزایش چربی در زیر پوست حالت چرکین پیدا می‌ کنند و بدین ترتیب سر جوش سفید رنگ می شود.

• جوش های سرسیاه

جوش پریودی سر سیاه جزو جوش هایی هستند که بر روی پوست ایجاد می شوند. همانطور که از نام جوش های سر سیاه مشخص است سر جوش به رنگ سیاه می باشد و بر روی پوست قابل مشاهده است. جوش های سر سیاه برخلاف جوش های سر سفید چرکی نمی شوند و بعد از پایان دوران پریودی از بین می روند. واکنش اکسیژن با رنگدانه های پوستی سبب سیاه شدن سر این نوع جوش های دوران پریودی می شود.

• پاپول ها

یکی دیگر از انواع جوش پریودی با نام جوش پاپول شناختن می شود. پاپول ها از جمله جوش های دوران پریودی به حساب می آیند که به رنگ پوست صورت و گاهی به رنگ قرمز هستند. این مشکلات پوستی تاثیرات منفی بر روی زیبایی پوست می گذارد و بسیاری از افراد را درگیر خود می کند. با شناخت عوامل ایجاد کننده جوش صورت و راه های درمان آن و شناخت انواع جوش های پریودی می توان این مشکلات پوستی را از بین برد.

• پاسچول ها

پاسچول ها نوع دیگری از جوش پریودی هستند که شبیه به جوش های سر سفید حالت چرکی دارند. این جوش ها که اغلب در رنگ سفید به وجود می آیند بر روی پوست مشاهده می شوند. در بعضی از مواقع به علت بالا رفتن حجم چربی پوست رنگ جوش های پاسچول به زرد می زند. این جوش ها به دلیل عدم تعادل هورمونی و تغییرات هورمونی بر روی پوست ظاهر می‌ شوند. جوش های پاسچول به صورت برجستگی های کوچک به وجود می آیند که به رنگ سفید یا قرمز هستند. این جوش ها دردناک می باشند‌ و اطراف آن قرمز و ملتهب است.

• ندول ها

ندول ها نوع دیگری از جوش هایی هستند که اندازه بسیار بزرگی دارند. این نوع جوش های دردناک باعث ایجاد آکنه می شوند؛ زیرا عفونی هستند. جوش های ندول اندازه بزرگتری از پاپول ها دارند و به عمق بیشتری از پوست نفوذ می کنند. این نوع جوش های بزرگ و دردناک قابل تشخیص هستند؛ زیرا به شکل برآمدگی بر روی پوست مشاهده می شوند. جوش پریودی با مراقبت و رعایت نکات درمانی زیر نظر پزشک از بین می روند‌.

راه های درمان و جلوگیری از جوش قاعدگی
روش های جلوگیری از جوش پریودی

جلوگیری و درمان جوش های پریودی

راه کارهایی وجود دارد که شما میتوانید با انجام ان ها جوش های پریودی را درمان کنید یا از آن جلوگیری کنید :

• قرص های ضد بارداری

استفاده از هر قرصی بدون تجویز پزشک کار نادرستی است. بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که با استفاده از قرص های ضد بارداری برای از بین بردن جوش صورت خود بدون تجویز پزشک می توانند تاثیرات مثبتی بر روی پوست صورت خود برجای بگذارند اما این کار کاملاً اشتباه است.

اگر پوست شما آکنه و جوش پریودی دارد بهتر است برای درمان و از بین بردن آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع پوست و عوامل دیگر برای شما داروهایی تجویز می‌ کند که با بدنتان سازگار باشد. استفاده بی جا از قرص های ضد بارداری بدون تجویز پزشک عوارض بسیار زیادی در پی دارد که سلامتی را به خطر می‌ اندازد.

• اسپیرونولاکتون

داروی اسپیرونولاکتون برای کاهش میزان تستوسترون استفاده می شود. نکته مهمی که در استفاده از این دارو باید مد نظر قرار داد این است که داروی اسپیرونولاکتون برای هر شخص مناسب نیست. لذا نباید به طور خودسرانه مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از این دارو بدون تجویز پزشک عوارض زیادی در پی دارد. به همین جهت اگر قصد درمان پوست صورت و از بین بردن جوش پریودی و آکنه را دارید بهتر است در اولین اقدام بدون اینکه به توصیه اطرافیان خود گوش کنید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا روشی بسیار عالی برای درمان پوست صورت شما انتخاب کند.

از عوارض استفاده نابجا و بدون تجویز داروی اسپیرونولاکتون می توانیم به بی‌ نظم شدن عادت ماهانه و سر درد های شدید اشاره کرد. همیشه توجه داشته باشید که باید از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید، بعضی از افراد به توصیه اطرافیان خود گوش می‌ دهند و از داروهای مختلفی استفاده می کنند اما این کار کاملاً غیر مقبول و نادرست است.

• راکوتان

راکوتان هم از جمله داروهایی است که به هیچ عنوان نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده شود. اگر این دارو به صورت خودسرانه استفاده شود عوارض زیادی با خود در پی دارد. قرص راکوتان سطح هورمون زنانه و مردانه را کنترل می کند؛ از این رو از بالا رفتن بیش از حد هورمون ها جلوگیری می کند. این قرص باید حتما با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد؛ لذا کسانی که پزشک شان برای شان قرص راکوتان تجویز نمی کند نباید به اصرار اطرافیان از این قرص استفاده کنند.

• انجام فیشال

فیشال پوست یکی از روش های مراقبت پوستی است. در این روش مراحل پاکسازی پوست شامل لایه برداری، بخور و غیره انجام می شود. آخرین مرحله فیشال بخور آب سرد است که تاثیرات بسیار زیادی بر روی زیبایی پوست دارد؛ زیرا سبب بسته شدن منافذ پوستی می شود. برخلاف باور بعضی از افراد فیشال در دوران پریودی بسیار مضر است. لذا اگر جوش پریودی دارید بهتر است در دوران پریودی از انجام فیشال خودداری کنید. زیرا پوست صورت در این دوران بسیار حساس است؛ لذا نباید پوست را با پاکسازی تحریک کرد.

• آنتی بیوتیک

پزشک متخصص با توجه به وضعیت بیمار برای درمان و از بین بردن جوش پریودی و آکنه داروهای مختلفی تجویز می‌ کند‌. اگر این داروها به طور منظم و در زمان معین استفاده شوند نتایج قابل قبولی دارند. پزشک متخصص با توجه به نوع پوست و جوش بیمار داروهایی تجویز می کند که برای بیمار خطری نداشته باشد. در واقع عوارض مصرف دارو بدون تجویز پزشک در بعضی از مواقع جبران ناپذیر است. قرص هایی که برای جوش است باید درست و به میزان کافی توسط پزشک تجویز شود‌.

• تغذیه مناسب

تغذیه مناسب یکی از مهمترین راه های جلوگیری از جوش صورت است. بعضی از غذاهای پرچرب و تند موجب ایجاد جوش بر روی پوست می شود. در دوران پریودی هم حتماً باید تغذیه مناسبی داشته باشید تا جوش پریودی و درد پریودی در این دوران کاهش یابد.

• نوشیدن آب

آب نقش زیادی در زیبایی و طراوت پوست صورت دارد. لذا همواره باید به میزان مناسب در طول روز آب بنوشید. کسانی که در طول روز آب کمی استفاده می‌ کنند دچار خشکی پوست و مشکلات دیگر می شوند. نوشیدن آب موجب حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از چین و چروک می شود.

• روتین پوستی منظم

روتین منظم پوست یکی از روش های جلوگیری از ایجاد جوش می باشد. بعضی از جوش هایی که بر روی پوست صورت ایجاد می‌ شود ناشی از میکروب و آلودگی است. بنابراین همواره باید پوست خود را تمیز نگه دارید.

• کاهش وزن

بعضی مواقع افزایش وزن یکی از عوامل بروز جوش پریودی و آکنه بر روی پوست است. در حقیقت کسانی که مشکل جوش صورت دارند و از اضافه وزن رنج می برند هرچه سریع تر باید با روشی درست و اصولی به تناسب اندام برسند. کاهش وزن باید با رژیم غذایی درست و انجام فعالیت های ورزشی انجام بگیرد تا عوارضی در پی نداشته باشد. برخی از رژیم‌ های غذایی نادرست باعث ایجاد بیماری، مشکلات دستگاه گوارش و ریزش مو و غیره می‌ شود. اگر قصد کاهش وزن را دارید حتماً از روش صحیح استفاده کنید تا به سلامتی و تندرستی برسید.

• تعویض رو بالشی

از آنجایی که پوست صورت به طور مستقیم با رو بالشی در تماس است باید هر چند وقت یکبار رو بالشی خود را تعویض کنید و از یک رو بالشی تمیز و پاک استفاده نمایید.

چه چیزهایی باعث بدتر شدن جوش های پریودی می شود؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است که به موارد زیر توجه ویژه ای بفرمایید تا بتوانید جوش های پریودی را تا حدودی کنترل کنید :

عدم مصرف نوشیدنی های کافئین دار در دوران پریودی
مصرف کافئین زیاد و بروز جوش های پریودی

• نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار

اگر چه نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، اسپرسو و نسکافه موجب از بین بردن خستگی می‌ شود اما استفاده بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار در دوران پریودی مضر است؛ زیرا استفاده بیش از حد از کافئین موجب کم آبی بدن می شود، دستگاه گوارش را مختل می‌ کند و بر روی خلق و خو در دوران پریودی تاثیر می گذارد.

• سیگار کشیدن

به طور کلی سیگار کشیدن برای سلامتی بسیار مضر است و پیامد های جبران ناپذیری در پی دارد. همواره توصیه می شود از استعمال سیگار خودداری نمایید‌. علاوه بر تاثیر نامطلوب سیگار بر روی جوش پریودی و دیگر ارگان‌ های بدن باید اشاره کنیم که سیگار کشیدن در دوران پریودی درد را افزایش می‌ دهد و تأثیرات نامطلوبی بر بدن می گذارد.

• غذاهای فرآوری شده

یکی دیگر از مواردی که سبب بدتر شدن جوش های پریودی می شود غذاهای فرآوری شده است. در واقع نباید از غذا های فراوری شده در طول دوره قاعدگی استفاده شود. سدیم یکی از مواردی است که سبب نفخ می‌ شود. لذا بهتر است در طول دوره قاعدگی و قبل از آن از خوردن غذا های فراوری شده خودداری کنید.

• نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی تاثیرات بسیار بدی بر روی سلامتی عمومی بدن می گذارند. به خصوص در دوران پریودی برای جوش پریودی بسیار خطرناک هستند. اگر سلامتی و تندرستی بدن تان برای تان اهمیت دارد از مصرف نوشیدنی های الکی جدا خودداری کنید.

• لبنیات

در دوران پریودی نباید از لبنیاتی مانند شیر، پنیر، خامه و غیره استفاده کنید؛ چرا که سبب افزایش درد دوران پریودی می شود و تاثیرات بدی بر روی جوش های پریودی دارند.

• لیزر موهای زائد

پوست بدن در دوران پریودی حساس است؛ لذا نباید از ماسک صورت، لیزر موهای زائد و فیشال استفاده کرد.

جمع بندی

قبل از شروع سیکل پریودی بر روی صورت جوش هایی زده می شود که انواع گوناگونی دارند. این جوش ها شامل؛ جوش های سرسیاه و سرسفید، پاسچول ها و نودل ها هستند. روش‌ های مختلفی برای از بین بردن جوش پریودی وجود دارد. یکی از این روش ها مراجعه به پزشک متخصص در کلینیک دیناز و استفاده از داروهایی است که پزشک با توجه به نوع پوست و جوش بیمار تجویز می ‌کند.

منبع: healthline

دیناز کلینیک

• چرا قبل از پریود و قاعدگی جوش میزنیم؟

• آیا در دوران پریودی و قاعدگی میتوان جراحی کاشت ابرو انجام داد؟
    بله ، شما میتوانید بدون هیچ نگرانی و مشکلی در بهترین کلینیک کاشت ابرو در منطقه سعادت اباد در دوران پریودی نیز کاشت ابرو انجام دهید.