ریزش مو در ناحیه شقیقه چطور به وجو می اید؟

دلایل و راه حل ریزش مو در ناحیه شقیقه ای


بسیاری از افراد در مراحل مختلف زندگی خود، ریزش مو را تجربه می‌کنند و به دنبال رفع ریزش مو می‌روند. این ریزش ممکن است در سنین مختلف و در نواحی متفاوتی از سر رخ دهد. ریزش موی شقیقه یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو است که می‌تواند تحت تاثیر شرایط مختلف ایجاد شود. اگر شما هم به این عارضه دچار هستید، تا انتهای مقاله ما را دنبال کنید تا دلایل ریزش موی شقیقه را به طور دقیق به همراه راه حل آن بررسی کنیم.

دلایل ریزش موی شقیقه

ریزش مو در ناحیه شقیقه می تواند نگرانی مهمی برای سلامتی تلقی شود، به همین دلیل افراد بعد از مبتلا شدن به آن در پی راه حل های درمانی سریع و مناسب هستند و دلایل ریزش موی شقیقه را جست و جو میکنند. آنچه برای درمان این مدل ریزش مو مهم است، دانستن دلایل ابتلا به آن است. در ادامه برخی از علت های شایع دلایل ریزش موی شقیقه را بیان می کنیم:

  • آلوپسی آندروژنتیک و رابطه آن با ریزش موی شقیقه

یکی از رایج‌ترین دلایل ریزش موی شقیقه، آلوپسی آندروژنتیک که همه ما آن را به عنوان طاسی می‌شناسیم. آلوپسی هم در زنان و هم در مردان رخ می دهد. آلوپسی می تواند تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری افراد داشته باشد، به همین دلیل بهتر است بعد از بروز علائم اولیه آن، در پی راه حل های درمانی باشید تا هرچه سریع تر بتوانید جلوی پیشرفت ریزش مو را بگیرید.

  • طاسی با الگوی زنانه

این نوع طاسی مختص زنان است که رایج‌ترین علامت آن کم‌پشت شـدن موها در ناحیه تاج سر است و ممکن است در موارد شدیدتر بیماری تا عقب‌تر نیز پیشرفت کند. بیشتر این ریزش مو در سنین ۵۰ سالگی و همزمان با دوران یائسگی آغاز می‌شود البته عده‌ای مسرانه به دنبال دلایل ریزش موی شقیقه خود می‌روند و متوجه طاسی با الگوی زنانه خود می‌شوند.
مصرف بسیاری از دارو هایی که حاوی آندروژن‌ها هستند، می‌تواند در درمان و جلوگیری از ریزش مو در زنان موثر باشد. علاوه بر این کاشت مو، درمان یا لیرز و مصرف مکمل‌های آهن با تجویز پزشک می‌تواند در درمان طاسی در زنان موثر واقع شود.

طاسی با الگوی مردانه در مورد دلایل ریزش موی شقیقه
دلایل طاسی با الگوی مردانه دقیقا چیست؟

طاسی با الگوی مردانه چیست؟

طاسی با الگوی مردانه اغلب در ناحیه شقیقه رخ می‌دهد و در صورت عدم پیشگیری تا نواحی انتهایی سر پیشرفت می‌کند. در نتیجه این طاسی اغلب خطی به شکل M در سر ایجاد می شود. همانند طاسی با الگوی زنانه، طاسی در مردان نیز در سن ۵۰ سال به بالا رخ می‌دهد اما با این حال بسیاری از افراد به دلایل مختلف در سنین جوانی درگیر این عارضه می شوند.
تحقیقات ثابت کرده است که آندروژن (هورمونی استروئیدی که در بروز صفات و ویژگی های مردانه و زنانه نقش دارند) نقش مهمی را در طاسی زنان و مردان ایفا می‌کند. افزایش سطح این هورمون در بدن می‌تواند چرخه رشد مو را کوتاه کند که به این ترتیب موها نازک تر شـده و رشد موهای جدید نیز به تاخیر می‌افتد.

درمان طاسی آندروژنتیک (الگوی مردانه)

راهکارهای زیادی برای درمان طاسی آندروژنتیک وجود دارد که باید با تشخیص پزشک انجام شود. ساده‌ترین راه برای درمان بیماری استفاده از داروهایی است که با آن‌ها آشن خواهیم شد. دقت داشته باشید که این داروها فقط برای طاسی با الگوی مردانه تجویز می‌شود و مصرف آن برای بانوان توصیه نمی‌شود.

  • فیناستراید (Propecia)

همانطور که اشاره کردیم، آندروژن عاملی برای ریزش مو است و از دلایل ریزش موی شقیقه نیز به حساب می‌آید. این دارو آنزیمی را که تستوسترون را به آندروژن تبدیل می‌کند، مهار کـرده و با این عمل از ضعیف و کوچک شـدن فولیکول‌های مو جلوگیری به عمل می‌آورد.

  • ماینوکسیدیل (Rogaine)

ماینوکسیدیل بیشتر برای تقویت رشد مجدد مو توصیه می‌شود و اثر آن به اندازه فیناستراید نیست. معمولا این دو دارو به همراه هم تجویز می‌شوند تا رشد مجدد موها و تقویت آن‌ها در ناحیه شقیقه با سرعت بیشتری انجام شود.

  • کاشت مو در کلینیک دیناز

کاشت مو در کلینیک تخصصی کاشت مو یکی از روش‌های رایج و بدون خطر برای درمان طاسی است. در این روش فولیکول‌های سالم مو که در قسمت پشت مو قرار دارند، برداشتـه شـده و در مناطقی مانند شقیقه که دچار کمبود است، کاشته می‌شود. کاشت مو باید توسط افراد متخصص و در کلینیک های زیبایی معتبر انجام شود.
کلینیک دیناز یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی است که با استفاده از برترین و به روزترین تجهیزات آمریکایی و اروپایی، خدمات متنوع زیبایی را به شما عزیزان ارائه می دهد. دیناز با بهره‌گیری از کادری متخصص و مجرب و با بهترین روش‌های درمانی کاشت مو را در نواحی مختلف انجام می‌دهد.

  • لیزر درمانی سطح پایین

یکی دیگر از روش‌های درمانی برای جلوگیری و درمان ریزش مو، لیزر درمانی است. لیزر برای تحریک پوست سر و رشد موهای جدید به کار می‌رود. علاوه بر این از لیزر درمانی برای جلوگیری از تجمع آندروژن در فولیکول‌های مو استفاده می‌شود.

طاسی الگوی زنانه
طاسی الگوی زنانه چیست

درمان طاسی با الگوی زنانه

همانطور که پیش از این هم گفتیم، معمولا طاسی با الگوی زنانه همزمان با دوران یائسگی آغاز می شود، اما در برخی موارد، دختران و زنان جوان نیز به این عارضه مبتلا می شوند که باید هرچه زودتر روش درمانی خود را آغاز کنند. در ادامه روش‌های موثر در درمان طاسی با الگوی زنانه را بیان می کنیم.

  • مکمل‌های آهن درصورتی‌که کمبود آهن دلیل ریزش مو باشد

کم خونی و فقر آهن از مشکلات شایعی است که اغلب زنان با آن مواجه هستند. کمبود آهن یکی از دلایل اصلی برای ریزش مو بوده که به راحتی قابل درمان است. مصرف مکمل های آهن با دوزهای مختلف و با تجویز پزشک می تواند تا حد زیادی از دلایل ریزش موی شقیقه کم کند.

  • تقویت مو

آشنایی با روش‌های تقویت مو و انجام آن در کلینیک تخصصی تقویت مو به صورت روزانه می‌تواند از طاسی زنانه جلوگیری به عمل آورد. استفاده از انواع ماسک‌های طبیعی و درمانی، استفاده از سرم های تقویتی مو، داشتن تغذیه مناسب، استفاده از شامپویی مناسب با موها از روش‌های تقویت مو است که همه افراد در سنین مختلف باید با آن آشنا باشند.

  • لیزر و کاشت مو

لیزر و کاشت مو از روش های دائمی برای درمان ریزش است. همانطور که گفتیم در این روش فولیکول‌های مو از قسمت‌های پرپشت برداشته شـده و در قسمت‌های کم پشت قرار داده می‌شود. این روش درمانی به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی های موضعی و در جلسات متعدد انجام شده تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

تلوژن افلوویوم و ریزش موی شقیقه

نوعی از ریزش مو که بیشتر در ناحیه تاج سر و شقیقه‌ها دیده می‌شود، تلوژن افلوویوم است. در نتیجه این عارضه، چرخه طبیعی رشد مو متوقف می‌شود و موهای جدیدی در سر رویش نمی‌کند. دلایل مختلفی می‌تواند سبب ایجاد تلوژن افلوویوم شود که موارد زیر از جمله آن است:

  • استرس های شدید
  • اختلالات تیروئید کمبود آهن
  • تب های بالا
  • بارداری و زایمان
  • انجام برخی از عمل های جراحی
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون
  • استفاده از داروهای ضدبارداری

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش موی شقیقه

یکی از اختلالات هورمونی و شایع زنانه که اغلب افراد در سنین مختلف با آن درگیر هستند، سندرم تخمدان پلی کیستیک است. در اثر این بیماری هورمون های زنانه دچار اختلال شده و طیف گسترده‌ای از عوارض در بدن رخ می‌دهد که یکی از این عوارض ریزش مو است.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

شایع ترین علائمی که می توان ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک را تشخیص داد، موارد زیر است:

  • ریزش مو در هر دو شقیقه

اگر موهای شما در نواحی دو شقیقه شروع به ریزش کرد، احتمالا شما به این عارضه مبتلا شده‌اید چون یکی از نشانه های بارز در افرادی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند، ریزش مو در هر دو شقیقه است و بهتر است به دنبال دلایل ریزش موی شقیقه خود بروید.

  • کم‌پشت شدن مو در اطراف تاج سر

یکی دیگر از الگوهای طاسی زنانه که در اثر سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می‌شود، کم‌پشت شـدن موهای اطراف تاج سر است.

  • ریزش مو در کل سر، کاهش تراکم موهای سر

ریزش مو در کل نواحی سر نیز می تواند از نشانه‌های این عارضه باشد. کاهش تراکم موهای سر و نازک شدن آن‌ها اتفاقی بسیار ناگوار است که باید در همان مراحل اولیه درمان شود. این ریزش مو در اثر عدم تعادل هورمونی و افزایش سطح آندروژن‌ها نیز رخ می‌دهد.

  • قاعدگی نامنظم

تاخیر ماهانه بین دو سیکل قاعدگی و داشتن خونریزی‌های شدید از علائم مهم سندرم تخمدان پلی کیستیک است. افراد مبتلا به این عارضه در طول سال تنها ۶ یا ۸ قاعدگی را تجربه می‌کنند.

  • ناباروری

قاعدگی‌های نامنظم سبب اختلال در تخمک گذاری و در نتیجه ناباروری می‌شود.

  • افزایش وزن

افزایش وزن از دیگر عوارض این سندرم است که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند و باید با داشتن رژیم غذایی درست و فعالیت کافی از آن جلوگیری کنند.

  • موهای زائد روی صورت یا چانه

از دیگر نشانه‌های این سندرم رویش موهای زائد روی صورت یا چانه است که در سنین باروری و پس از آن اتفاق می‌افتد.

اشاره یک خانم به دو سیب روی سر خودش
رابطه مستقیم ریزش مو با کمبود ویتامین‌های مهم

 کمبودهای تغذیه‌ای و ریزش موی شقیقه

گاه ممکن است یکی از دلایل ریزش موی شقیقه به دلیل کمبود برخی مواد غذایی از جمله پروتئین‌ها یا ویتامین‌ها رخ دهد. بهترین راه برای تشخیص این مورد، آزمایش خونی است که پزشک در مرحله اولیه برای شما انجام می دهد.

  • درمان کمبودهای تغذیه‌ای

همانطور که می‌دانید استفاده از مواد غذایی سالم یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ریزش مو است. اگر بعد از آزمایش مشخص شد که علت اصلی ریزش مو در شما، کمبودهای تغذیه ای هست، اصلاح رژیم غذایی مهم‌ترین اقدامی است که پزشک برای شما توصیه می‌کند.

  • اصلاح رژیم غذایی

اصلاح رژیم غذایی می‌تواند سبب بازگرداندن شادابی و طراوت به موها شود. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های A، D، E، C تاثیر به سزایی در رشد و تقویت موها دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی نیز می تواند فرایند ریزش مو را کاهش دهد.

  • عوارض جانبی داروها

داروهای مختلفی که برای درمان بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنید، می‌توانند دلیلی برای دلایل ریزش موی شقیقه باشند. این عارضه که به الوپسی دارویی معروف است علاوه بر شقیقه در نقاط مختلف سر را نیز درگیر می‌کند. اگر بعد از مصرف دارویی ریزش موی شما شدت یافت، باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا داروی دیگری را تجویز کند. علاوه بر این باید داروهایی که می تواند منجر به ریزش مو شود را به خاطر داشته باشید. در ادامه فهرستی از داروهای موثر در ریزش مو را بیان می‌کنیم:

  • آرتریت و داروهای ضدالتهابی
  • رقیق کننده های خون مانند آسپرین، وافارین و هپارین
  • داروهای هورمونی مانند قرص های ضدبارداری
  • داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات غده تیروئید
  • داروهای کاهنده کلسترول خون

اگر داروی شما دوره کوتاه مدتی دارد، معمولا پس از قطع دوره درمانی رشد موها به حالت طبیعی باز می گردد. اما اگر باید برای مدت زمان طولانی دارو مصرف کنید یا عوارض بروز کرده شدیدتر شد، حتما مجدد به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید دلایل ریزش موی شقیقه به فاکتورهای مهمی وابستـه است. ریزش مو و به دنبال آن بروز الگوهای طاسی، زیبایی ظاهری افراد را از بین می‌برد و سبب پایین آمـدن سطح اعتماد به نفس می‌شود، به همین دلیل باید به دنبال روش‌های درمانی مورد اعتماد رفت. اگر ریزش مو در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به کمک روش‌های طبیعی و سبک زندگی سالم قابل درمان خواهد بود اما اگر ریزش مو به دلایل ژنتیکی رخ دهد، درمان آن با روش های معمولی امکان پذیر نیست. یکی از بهترین و قابل اعتمادترین روش‌ها برای درمان ریزش مو، کاشت است.
کلینیک دیناز با دارا بودن بهترین متخصصین در زمینه پوست و مو، ارائه دهنده انواع خدمات مانند کاشت مو، رفع ریزش مو، تزریق بوتاکس، تزریق ژل، لیزر موهای زائد بدن و … است. این مجموعه با داشتن به روزترین تجهیزات خارجی، میزان بالایی از رضایت مشتریان را دارا می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید یا به صورت حضوری به کلینیک مراجعه نمایید.

منبع : medicalnewstoday
دیناز کلینیک

سوالات متداول

  • راه‌های درمان طاسی با الگوی زنانه چیست؟
    به طور کلی برای درمان ریزش موی زنانه میتوان به مصرف مکمل ها زیر نظر پزشک، تقویت مو در کلینیک تخصصی تقویت مو و در نهایت کاشت مو در کلینیک تخصصی کاشت مو اشاره کرد.
  • طاسی با الگوی مردانه چیست؟
    طاسی با الگوی مردانه اغلب در ناحیه شقیقه رخ می دهد و در صورت عدم پیشگیری تا نواحی انتهایی سر پیشرفت می کند. در نتیجه این طاسی اغلب خطی به شکل M در سر ایجاد می شود. همانند طاسی با الگوی زنانه، طاسی در مردان نیز در سن ۵۰ سال به بالا رخ می دهد اما با این حال بسیاری از افراد به دلایل مختلف در سنین جوانی درگیر این عارضه می شوند و به کاشت مو برای رفع ریزش مو ی خود رو می آورند.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *