33

پوست بزرگترین عضو بدن بوده که حاوی میلیون ها منافذ است. حتی اگر بیشتر این منافذ برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند. این منافذ ها باز هستند که به پوست اجازه نفس کشیدن می دهند. هر منفذ حاوی یک فولیکول مو می باشد. هر منفذ همچنین حاوی غدد چربی بوده که روغنی به نام سبوم می سازد. غدد چربی بیشتر در منافذ صورت، پشت، سینه و کشاله ران شما وجود دارند. درمان منافذ باز پوست راه های مختلفی دارد.

هورمون ها این غدد را تحریک می کنند تا سبوم تولید شود. به همین دلیل بوده که منافذ روی صورت شما، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه ها، امکان دارد بزرگتر از سایر نواحی بدن شما به نظر برسند. منافذ باز برای بسیاری مشکل ساز است، زیرا قابل رویت هستند و ظاهری غیر جذاب به شما می دهند. افراد اغلب از وجود منافذ باز روی پوست خود به خصوص در ناحیه پیشانی، گونه ها و بینی بیزارند. زیرا این منافذ بیشتر از بقیه نقاط به چشم می آیند.

نمایی از منافذ باز پوست
نمایی از منافذ باز پوست

منافذ باز پوست چیست

منافذ باز ، منافذ گودال مانندی در پوست هستند. کسانی که پوست مختلط یا چرب دارند اغلب منافذ باز را تجربه می کنند که منجر به تجمع کثیفی و گرفتگی و کدر شدن پوست می شود. منافذ مسدود شده می تواند منجر به جوش های سر سیاه، جوش و سایر مشکلات پوستی شود.

آیا منافذ باز پوستی مشکلی ایجاد می کنند؟

منافذ باز می تواند در برخی افراد مشکلاتی را به وجود بیاورند. در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز امکان دارد مسدود شده و به جوش های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست افراد پیر که حاوی کلاژن کمتری است نیز امکان دارد ظاهر منافذ باز و بزرگ ‌تر را به خود بگیرد.

علت بزرگ شدن منافذ صورت

دلایل متعددی وجود دارد که منافذ می توانند بزرگ شوند. آن ها عبارتند از:

  • کاهش خاصیت ارتجاعی اطراف منافذ
  • فولیکول های ضخیم مو
  • ژنتیک یا وراثت
  • افزایش سن تولید کلاژن را کاهش می دهد
  • بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آسیب آن
درمان منافذباز پوست با ماسک
منافذباز پوست و روش های درمان

راه های درمان منافذ باز پوست

منافذ باز پوست درمان دائمی ندارند اما می توانید آن ها را کاهش داده و از علائم آن ها بکاهید. این درمان ها عبارتند زا:

  • بخور دادن
  • ماسک های صورت
  • لایه برداری
  • لیزر درمانی
بیشتر بخوانید!!  تاثیرات کرم ضد افتاب بر جوانسازی پوست

درمان های موضعی برای رفع منافذ باز پوستی

می توان از درمان های ساده و خانگی برای درمان منافذ باز پوست استفاده کرد. روی موجود در ژل آلوئه ورا به سفت شدن منافذ کمک می کند. ژل آلوئه ورا همچنین پوست را تمیز می کند و به حذف چربی و آلودگی از منافذ شما کمک می کند. سفیده تخم مرغ پوست را سفت می کند و به کوچک شدن منافذ کمک می کند. این کار باعث می شود منافذ شما کوچک تر به نظر برسند و خیلی برجسته نباشند. استفاده منظم از ماسک سفیده تخم مرغ نیز می تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. زردچوبه هر گونه باکتری مضر در منافذ شما را از بین می برد. از آن جایی که ضد التهاب است، هرگونه تورم را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید : رفع ریزش مو 

 

درمان های خوراکی

اکثر درمان های خوراکی به صورت قرص هستند. قرص های استات سیپروتن، اسپیرو نولاکتون و ضد آندروژن ها از قرص هایی هستند که برای کاهش اثرات منافذ باعث تجویز می شوند.

درمان منافذ پوست با لیزر، فرکانس رادیویی و دستگاه های اولتراسوند

استفاده از این دستگاه برای کاهش اثرات منافذ باز درمانی نسبتا جدید و امروزی است. بسیاری از افرادی که از این دستگاه استفاده کرده و تجربه داشته اند، رضایت زیادی از روند درمان منافذ باز پوست خود دارند. در این روش از یک فیبر نوری استفاده شده و با استفاده از آن پوست محکم شده و جمع می شود.

روش درمانی نور پهن باند برای رفع منافذ باز پوست

یکی از درمان های جدیدی که برای منافذ باز در نظر گرفته می شود استفاده از نور پهن باند است. این نوع درمان بسیار موثر بوده و دوره نقاهت کمی دارد. در اثر این درمان کلاژن سازی آغاز شده و سلول های پوستی برای رشد تحریک می شوند.

درمان منافذ باز صورت با میکرونیدلینگ

در این فرآیند از سوزن های ریز برای تحریک تولید کلاژن در پوست استفاده می شود. بافت را بهبود می بخشد و پوست را محکم می کند. می توان از میکرونیدلینگ برای سفت کردن منافذ بزرگ استفاده کرد. مانند هر روش دیگری که در مطب انجام می شود، میکرونیدلینگ نیز مجموعه ای از عوارض جانبی خاص خود را دارد. این عوارض شامل تورم موقت، قرمزی و خونریزی است.

درمان منافذ صورت با توجه به علل ایجاد آن

در هر فرد علت مشخص و خاصی برای ایجاد منافذ با وجود دارد. با این حال می توان پس از مراجعه به پزشک و دانستن علت ایجاد این منافذ نسبت به درمان آن ها اقدام کرده و روشی مناسب برای آن ها  اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید!!  فیشال؛ معجزه ای برای داشتن پوستی جوان و شاداب

بهترین روش برای درمان منافذ باز پوستی

بهترین روشی که می توان در نظر گرفت پیشگیری از ایجاد و بزرگ شدن منافذ پوستی است. این کار می تواند برای پشیگیری موثر باشد:

  • لایه برداری روزانه می تواند پوست شما را تمیز نگه دارد.
  • برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید، هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که محصولات مراقبت از پوست منافذ شما را مسدود نمی کنند.
  • حتی اگر پوستتان چرب می شود، همیشه آن را مرطوب کنید. می توانید مرطوب کننده های مخصوص پوست های چرب را پیدا کنید.

با این حال اگر منافذ پوست شما بزرگ و باز شدند، در اغلب اوقات درمان های خانگی به طور موثر پاسخگو نیستند. پیشنهاد ما این است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پس از معاینه و تشخیص علت ایجاد و منافذ باز پوست ، نسبت به دریافت روش مناسب برای درمان منافذ باز پوست اقدام کنید. شما در کلینیک دیناز می توانید انواع خدمات درمانی برای کاهش اثرات منافذ باز را دریافت کنید. همچنین برای رفع ریزش مو میتوانید به دیناز ، بهترین کلینیک تخصصی تقویت مو مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

مدیریت و درمان منافذ باز پوست از طریق ترکیبی از مراقبت‌های مناسب از پوست، درمان‌های حرفه‌ای و تنظیمات سبک زندگی امکان‌پذیر است. با پذیرفتن یک روال مداوم و درخواست مشورت از کارشناسان متخصص کلینیک دیناز هنگام نیاز، می‌توانید به پوستی صاف‌تر و سالم‌تر دست یابید. به خاطر داشته باشید که پوست هر فرد منحصر به فرد است، بنابراین ممکن است برای پیدا کردن راه‌کاری که بیشترین اثربخشی را دارد، نیاز به زمان باشد.

منبع: healthline

سوالات متداول

  • آیا منافذ باز پوستی مشکلی ایجاد می کنند؟
    منافذ باز می تواند در برخی افراد مشکلاتی را به وجود بیاورند. در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز امکان دارد مسدود شده و به جوش های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست افراد پیر که حاوی کلاژن کمتری است نیز امکان دارد ظاهر منافذ باز و بزرگ ‌تر را به خود بگیرد.

  • درمان منافذ باز صورت با میکرونیدلینگ چگونه است ؟
    در این فرآیند از سوزن های ریز برای تحریک تولید کلاژن در پوست استفاده می شود. بافت را بهبود می بخشد و پوست را محکم می کند. می توان از میکرونیدلینگ برای سفت کردن منافذ بزرگ استفاده کرد. مانند هر روش دیگری که در مطب انجام می شود، میکرونیدلینگ نیز مجموعه ای از عوارض جانبی خاص خود را دارد. این عوارض شامل تورم موقت، قرمزی و خونریزی است.

  • منافذ باز پوست چیست؟
    منافذ باز منافذ گودال مانندی در پوست هستند. کسانی که پوست مختلط یا چرب دارند اغلب منافذ باز را تجربه می کنند که منجر به تجمع کثیفی و گرفتگی و کدر شدن پوست می شود. منافذ مسدود شده می تواند منجر به جوش های سر سیاه، جوش و سایر مشکلات پوستی شود.

به این مطلب امتیاز دهید post

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *