تزریقات زیبایی

گرافت مو

ریزش و طاسی مو پدیده‌ای است که افراد به دلایل مختلف با آن مواجه می‌شوند. افرادی که از طاسی و کم پشتی موهای خود رنج می‌برند، می‌توانند سراغ روش کاشت مو بروند. گرافت مو (Hair graft) به عنوان یک روش پیوند مو برای افرادی که با مشکل ترمیم ناکافی یا کم بودن موی سر مواجه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند در اصل به عنوان پیوند مو یا ترمیم موی سر شناخته می‌شد و برای ترمیم نواقص موی سر، ترمیم سوختگی‌ها یا زخم‌های سر، و حتی به منظور بهبود ظاهر افراد با مشکلات کم پشت بودن موی سر استفاده می‌شود. در این مقاله، اطلاعاتی کاربردی درباره گرافت مو را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

گرافت مو چیست؟

گرافت ها همان فولیکول های سالم و بافت‌های زنده مو هستند. گرافت‌ها از بانک مو برداشت می‌شوند. گرافت‌های برداشت شده از بانک مو به بخش های دیگر پیوند داده خواهند شد که حاوی فولیکول نیستند. به پیازهای مو چند شاخه یا تک شاخه، گرافت مو می‌گویند. بانک مو از بخش‌های مختلف از قبیل بافت پیوندی، پیاز مو، غده سبابه و… تشکیل شده است.

تکنیک‌های متفاوتی به منظور برداشت گرافت وجود دارد. راه‌های متفاوتی به منظور برداشت گرافت‌ها و پیوند آن‌ها به بخش‌های بدون مو یا کم مو وجود دارد. پزشکان با در نظر گرفتن روش‌های مختلف کاشت مو، نوع روی کاشت مو را مشخص می‌کنند. در این روش، موهای سالم از یک ناحیه به نام “ناحیه دهنی” یا “ناحیه دائمی” از موی سر بیمار جمع‌آوری می‌شوند و سپس به ناحیه مورد نیاز پیوند داده می‌شوند. این موها در نهایت به رشد می‌پیوندند و ظاهر طبیعی موی سر را فراهم می‌کنند.

گرافت مو یک روش جراحی است و نیازمند تخصص و تجربه کافی پزشکان متخصص در زمینه ترمیم موی سر است. این روش می‌تواند به افرادی کمک کند که با مشکلات از دست دادن موی سر روبرو هستند و بهبود ظاهر و اعتماد به نفس آن‌ها را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید!!  تزریق ژل لب طبیعی (همه چیز در مورد تزریق ژل لب)

فرق بین گرافت و فولیکول مو

برخی از افراد تفاوت بین فولیکول و بانک مو را نمی‌دانند. بنابراین، شاید دز پروسه تفکیک میان فولیکول و گرافت دچار سردرگمی و ابهاماتی شوید. به تارهای موی منفرد، فولیکول گفته می‌شود. هر واحد فولیکولی مو حاوی 1 الی 5 عدد تار مو است. بانک مو هم از واحدهای فولیکولی ساخته شده است.

 بنابراین، وقتی که از 1000 عدد گرافت مو صحبت می‌کنیم، این مجموعه حاوی 1000واحد فولیکولی است و حدود 1000 تار مو به موهای شما در منطقه کاشت اضافه می‌شود. فولیکول در زیر پوست قرار دارد. از هر یک فولیکول مو، حدود 1 الی 4 تار مو ایجاد می‌شوند. به واحدهای ایجاد شده مو، واحد فولیکولار می‌گویند. گرافت هم همان فرایند برداشت واحد فولیکولار می‌باشد.

برداشت گرافت مو چطور انجام می‌شود؟

برداشت گرافت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. جراح با در نظر گرفت تراکم موها، میزان طاسی، کیفیت موهای ناحیه اهدا و… روش برداشت گرافت را مشخص می‌کند. برداشت گرافت‌های مو به دو روش صورت می‌گیرد. برداشت نواری یا روش FUT، برداشت در واحدهای جداگانه یا کاشت به روش FIT از روش‌های برداشت گرافت های مو محسوب می‌شوند.

در روش برداشت نواری یا FUTT برداشت واحدهای فولیکولار به شکل نواری صورت می‌گیرد. در هر واحد فولیکولی نیز معمولاً 1 الی 5 واحد مو قرار گرفته اند. جراح در پوست سر با ابعاد مورد نظر، برش‌هایی را ایجاد می‌کند. این گرافت ها به صورت منفرد در محل پیوند قرار خواهند گرفت. چگونگی قرار گرفتن گرافت‌ها باید به شکلی باشد که الگو موهای اطراف نیز به خوبی حفظ شود.

در روش برداشت گرافت به صورت نواری، محل بخیه‌ها باقی خواهد ماند. بنابراین، باقی ماندن محل بخیه‌ها می‌تواند از معایب این روش برداشت گرافت مو محسوب شود. یکی دیگر از روش‌های برداشت گرافت، روش FIT  است. در روشFIT واحدهای فولیکولی مو به شکل جداگانه و منفرد از پوست سر خاج می‌شوند. واحدهای فولیکولی خارج شده در بازه زمانی مناسب به ناحیه پوست سر پیوند زده خواهند شد. در این روش برداشت گرافت، بخیه لازم نیست. اما پروسه انجام این روش بیشتر طول می‌کشد.

به چه تعداد گرافت مو در هنگام کاشت مو نیاز داریم؟

برای خیلی از مراجعین به کلینیک‌های زیبایی، این سوال پیش می‌آید که چند پیوند برای کاشت مو آنها مورد نیاز است؟ معمولاً کلینیک‌ها به افراد پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند. وقتی جراح میزان تراکم، نوع موهای فرد و سایر فاکتورها را ارزیابی کند، تعداد گرافت‌های مورد نیاز را بهتر تعیین خواهد کرد. تعداد گرافت‌های مورد نیاز برای هر یک از افراد به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. آیا با این فاکتورها آشنایی دارید؟ در این بخش، اطلاعاتی در ارتباط با تعداد گرافت مورد نیاز برای کاشت در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • اندازه و وسعت ناحیه طاس سر

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده تعداد گرافت‌های مورد نیاز، اندازه و وسعت ناحیه طاس سر ‏است. هر چقدر که میزان طاسی سر فرد بیشتر باشد، تعداد گرافت‌های بیشتری مورد نیاز است. ‏افرادی که موهای آنها ریزش و طاسی زیادی دارد، احتمالاً به هزاران گرافت احتیاج دارند. کسانی که ‏طاسی کمتری دارند، شاید نیاز به گرافت کمتری داشته باشند. پس از بررسی میزان طاسی مو، ‏تعداد گرافت‌های مورد نیاز توسط پزشک در جلسه معاینه تعیین می‌شود.‏

  • میزان نازک شدن موها

افراد دارای موهای نازک و کم پشت نیز به تعداد گرافت‌های بیشتری احتیاج دارند. هر چقدر موهای افراد نازک‌تر باشد، پزشک تعداد گرافت‌های بیشتری را برای فرد در نظر می‌گیرد. در جلسه معاینه، پزشک تمام ‏فاکتورها از قبیل حجم و نازکی موها را بررسی کرده و میزان گرافت موی مورد نیاز فرد ‏را مشخص می‌کند.

  • کیفیت موها در ناحیه اهدایی

اگر موهای ناحیه اهدایی از کیفیت لازم برخوردار نباشند، به تعداد گرافت‌های بیشتری احتیاج خواهید داشت. اما در صورتی که موهای قسمت اهدایی دارای کیفیت مطلوبی باشند، گرافت‌های کمتری مورد نیاز است. پزشک در جلسه معاینه برای تعیین تعداد گرافت‌ها، کیفیت موها را مدنظر قرار می‌دهد.

  • تکنیک به کار رفته در جراحی

یکی از فاکتورهایی که تعداد گرافت‌های مورد نیاز را تعیین می‌کند، تکنیک به کار رفته در جراحی است. پزشکان با توجه به تکنیک‌های مختلف جراحی، تعداد گرافت‌های مورد نیاز را مشخص می‌کنند.

بیشتر بخوانید!!  مراقبت های بعد از مزوتراپی مو

گرافت مو چندساعت زنده می‌ماند؟

یکی از سوالاتی که هنگام کاشت مو، ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند، بازه زمانی زنده ماندن گرافت‌ها است. گرافت‌های مو باید از زمان برداشت تا کاشت سالم و زنده بمانند. البته باید بدانید که گرافت‌های مو خیلی آسیب‌پذیر هستند. بنابراین، در صورت عدم رعایت نکات مهم، احتمال آسیب به گرافت‌ها و کاهش طول عمر آنها وجود دارد.

گرافت‌های مو در کل اگر به میزان زیاد در محیط خشک باقی بمانند، احتمال کاهش طول عمر آنها وجود دارد. جهت کمک به عملکرد بهتر گرافت‌های مو، باید به تکنیک‌های افزایش طول عمر آنها توجه داشته باشید. در طول بازه زمانی کاشت و برداشت گرافت‌های مو باید گرافت‌ها در محیط سرد، دارای اکسیژن کافی و دما مناسب قرار بگیرند.

عوامل تاثیرگذار بر زنده ماندن گرافت‌ها

فاکتورهای مختلفی روی زنده ماندن گرافت‌ها تاثیرگذار هستند. برخی از عوامل روی سلامت گرافت تاثیر می‌گذارند و باعث جلوگیری از زنده ماندن گرافت‌ها می‌شوند. از عوامل تاثیرگذار بر زنده ماندن گرافت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود آب بدن

یکی از دلایل تاثیرگذار بر زنده ماندن گرافت های مو، وجود آبی کافی در بدن است. کمبود آب بدن می‌تواند روی سلامت گرافت‌ها تاثیر داشته باشد. اگر گرافت‌ها حدوداً بیست دقیقه در محیطی خشک باقی بمانند، احتمال مرگ آنها وجود دارد. بنابراین، گرافت‌ها برای بیشتر زنده ماندن باید در محلول نمکی نگهداری شوند.

  • دما

دما، یکی از دلایلی که باعث افزایش میزان طول عمر فولیکول‌های مو می‌شود. به عبارت دیگر، اگر ‏فولیکول‌های مو را سرد نگه دارید، گرافت آسیب کمتری ببیند. در نتیجه، آسیب دیدگی کمتر ‏فولیکول‌های مو باعث افزایش طول عمر گرافت‌ها می‌شود. ‏

  • اکسیژن

هنگامی که واحدهای فولیکولی مو از قسمت اهداکننده جدا شده باشند، اکسیژن از آنها گرفته خواهد شد. در نتیجه، کاهش از بین رفتن اکسیژن می‌تواند باعث کاهش طول عمر گرافت‌های مو شود. گرافت‌های مو در صورت کاهش اکسیژن عملکرد مناسبی نخواهند داشت.

  • رشد مجدد بانک مو

پس از برداشت گرافت مو امکان رشد مجدد بانک مو وجود دارد. در واقع، میزان رشد بانک مو محدود است و نباید انتظار رشد مجدد و جایگزینی موها از دست رفته را داشته باشید. در صورتی که پزشکان از تخصص لازم برخوردار باشند، می‌توانند گرافت‌ها را به شکل پراکنده برداشت کنند.

بیشتر بخوانید!!  خطوط پنجه کلاغی چیست و چرا ایجاد می شوند؟

برداشت گرافت مو در کلینیک دیناز

برداشت گرافت باید توسط کلینیک های معتبر صورت بگیرد. یکی از بهترین کلینیک های زیبایی واقع در تهران، کلینیک دیناز است. کلینیک دیناز دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان است. کلینیک دیناز در زمینه کاشت مو و برداشت گرافت فعالیت می‌کند. متخصصین مجربی در این کلینیک فعالیت می‌کنند و انواع خدمات مانند کاشت مو را به زیباجویان ارائه می‌دهند. در کلینیک زیبایی دیناز، انواع خدمات با بهترین روش‌های درمانی و زیبایی به مراجعین گرامی ارائه می‌شود. به علاوه، تجهیزات آمریکایی و اروپایی پیشرفته نیز برای برداشت گرافت و کاشت مو استفاده می‌شوند.

جمع بندی

اگر از طاسی و کم پشتی موهای خود خسته شده اید، به شما روش کاشت مو را پیشنهاد می‌کنیم. کاشت مو را می‌توانید به کلینیک تخصصی دیناز بسپارید. در کلینیک دیناز، کاشت مو با برداشت گرافت های مو به بهترین انجام می‌شود. پس اگر به فکر ایجاد تغییری چشمگیر در ظاهر خود هستید، کاشت مو را به متخصصین مجرب کلینیک دیناز واگذار کنید.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *