تزریقات زیبایی

آگاهی از تاثیر استرس بر رشد مو

تاثیر استرس بر رشد مو یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که با ریزش‌های متوالی مواجه شده‌اند و حال می‌خواهند ریشه این مسئله را پیدا کنند. مو‌های روی سر همچون دیگر اعضای بدن نیستند که همیشه به همان صورت اولیه باقی بمانند و در طول زمان ریخته و دوباره جایگزین می‌شوند. وقتی سرعت و مقدار این فرآیند بیش از پیش شود، می‌تواند اعتماد‌به‌نفس افراد را از آن‌ها بگیرد. یکی از عوامل اصلی در ریزش یا حتی کم‌شدن روند رشد، استرس و اضطراب‌های پی‌در‌پی است. وقتی می‌توانید به سلامتی دست یابید که بتوانید آن را کنترل و مدیریت کنید.

تاثیر استرس بر رشد مو

عوامل بیرونی و حتی درونی مختلفی که مربوط به بیماری جسمانی می‌شوند، می‌توانند این درگیری ذهنی را به‌وجود آورند. وقتی شما نتوانید در زمان مواجهه با آن، خود را کنترل کنید، حال باید به تماشای تاثیر استرس بر رشد مو بنشینید! ریزش یکی از اصلی‌ترین عواقب این فرآیند بوده که نمی‌توان از آن غافل شد. البته باید بدانید که این فرآیند دائمی نبوده و ممکن است به‌صورت موقتی با آن رو‌به‌رو شوید. وقتی در این چرخه قرار می‌گیرید، روند رشد ثابت باقی می‌ماند و در‌واقع این عملیات انجام نمی‌شود.

ثابت‌ماندن روند رشد، می‌تواند فولیکول‌ها را وارد فاز استراحت که اغلب حدود 3 ماه طول می‌کشد، کند. وقتی فولیکول‌ها کار نکرده و روند رشد را در پیش نگیرند، این روند به‌صورت معکوس عمل کرده و منجر‌به ریزش می‌شود. امکان دارد وقتی دوران پر از تنش خود را سپری کرده باشید و هنوز هم ریزش‌هایتان قطع نشده باشد! این مسئله به خاموش‌شدن فولیکول‌ها در تاثیر استرس بر رشد مو مربوط می‌شود. باید در این زمینه صبر کرده و اضطراب و تنش را به خود راه ندهید تا کم‌کم این تاثیرات نا‌پدید شوند.

بیشتر بخوانید!!  مراقبت های بعد از مزوتراپی مو

آشنایی با فولیکول های مو

لایه خارجی پوست سر که با نا اپیدرم شناسایی می‌شود، منافذی را در خود دارد که فولیکول‌ها همچون یک تونل در آن قرار‌داده شده‌اند. فولیکول از قسمت سطحی پوست آغاز شده و اغلب اوقات تا لایه‌های عمیق هم راه پیدا می‌کند. این بخش دارای 3 قسمت اینفدیبولوم، ساقه و پیاز است. قسمت آغازین آن، از پیاز بوده که در لایه‌های عمیق قرار دارد. این بخش دارای سلول‌های پروتئینی بسیاری است که پروتئین مورد نیاز خود را از رگ‌های خونی اطراف خود دریافت می‌کند.

پیاز در فولیکول سلول‌های زنده‌ای دارد که از پروتئین موجود در خون تغذیه می‌کنند. تاثیر استرس بر رشد مو می‌تواند به‌طور دقیق از همین قسمت آغاز شود؛ چراکه با عدم رشد سلولی در پیاز، ساقه هم رشد نکرده و در‌واقع ریشه ضعیف می‌شود. البته علاوه‌بر رگ‌های خونی، غدد چربی که در اطراف پیاز مو قرار دارند هم آن را تغذیه می‌کنند.

نکات مهم در مورد تاثیر استرس بر رشد مو

با مطالعه این نکات، شما می‌توانید درک بهتری از نقش استرس در مشکلات موی خود پیدا کنید و بهترین راهکارها و نکات مربوط به مدیریت استرس و حفظ سلامت موها را بیاموزید. این مطالب می‌توانند به شما کمک کنند تا روش‌هایی کارآمد برای مقابله با تأثیرات منفی استرس بر رشد موها را درک کنید و از مشکلات موی خود پیشگیری کنید. استرس می‌تواند از جهات بسیاری روی این مسئله تاثیرگذار باشد که برخی از آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • تنگی فولیکول های مو

وقتی به‌طور کامل با فولیکول‌ها آشنا شوید و طرز رشد آن‌ها را بشناسید، می‌توانید متوجه شوید که اگر به آن‌ها مواد مغذی پروتئینی نرسد، نمی‌توانند رشد کنند؛ همین عدم رشد می‌تواند سبب ریزش شود. تاثیر استرس بر رشد مو در بسیاری از افراد خود را با تنگی فولیکول نمایان می‌کند. وقتی استرس زیادی را تجربه کنید، بدن در حالت بهم‌ریخته‌ای قرار می‌گیرد و بسیاری از مواد مغذی خود را از‌ دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید!!  جدیدترین مدل ابرو برای کاشت ابرو

از آنجایی‌که اصلی‌ترین غذای فولیکول برای رشد پروتئین است، نمی‌تواند آن را از رگ‌های خونی دریافت کند. در ادامه چنین فرآیندی، فولیکول‌ها شادابی خود را از‌ دست داده و به اصطلاح تنگ می‌شوند. این تنگی فولیکول سبب باریک‌شدن کل مو شده و وقتی پیاز آن هم شل شود، به‌راحتی از جای خود خارج می‌شود.

  • هورمون های نا متعادل

نبود تعادل هورمونی در بدن می‌تواند منجر‌به چاقی، خستگی، بد‌خلقی و… شود. علاوه‌بر این موارد، عدم تعادل هورمونی می‌تواند یکی از عوامل تاثیر استرس بر رشد مو هم باشد. وقتی بدن استرس و تنش زیادی را تجربه کند، از حالت تنظیم هورمونی هم خارج می‌شود. هورمون‌ها در بدن کارایی بسیار گسترده‌ای دارند که یکی از آن‌ها مربوط به رشد فولیکول‌های مو است. وقتی بر‌اساس برخی عوامل بیرونی یا حتی جسمانی استرس زیادی را دریافت کنید، بدن هورمون‌ها را به‌صورت غیر‌طبیعی ترشح می‌کند و می‌تواند چنین معضلی را به‌وجود آورد.

  • واکنش‌های التهابی

یکی از واکنش‌های التهابی در این زمینه در حیطه ایجاد شوره و پوسته سر است. وقتی پیاز مو قصد دارد بزرگ شده و ساقه خود را رشد بدهد، اگر با چنین اوضاعی رو‌به‌رو شود، نمی‌تواند این فرآیند را به‌خوبی انجام دهد؛ به همین دلیل، وقتی هنوز رشد نکرده، از‌بین می‌رود. تاثیر استرس بر رشد مو در زمینه واکنش‌های التهابی، به بیماری‌های آلوپسی، ریزش سکه‌ای و فولیکولیت هم مربوط می‌شود.

تاثیر مدیریت استرس روی مو های سالم

چنانچه می‌خواهید مو‌هایی شاداب و سالم داشته باشید، باید یاد بگیرید که چگونه استرس و اضطراب خود را مدیریت کرده و در موقعیت‌های پر‌تنش کنترل‌تان را در دست بگیرید. برای آنکه این مسئله اثرگذاری بیشتری از خود نشان دهد، باید در کنار آن، کار‌های دیگری را هم انجام دهید که در ادامه برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

تکنیک های کاهش استرس

تکنیک‌های بسیاری برای کاهش استرس وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها تاثیر استرس بر رشد مو را به حداقل رساند. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • یوگا
  • شکر‌گذاری
  • بغل‌کردن
  • تنفس عمیق
  • مدیتیشن
  • مثبت‌اندیشی
  • اولویت‌بندی
  • برنامه‌ریزی برای زندگی
  • مکمل‌های مختلف
  • رایحه‌درمانی
  • رژیم غذایی متعادل

خوردن غذا‌های سالم و جای‌دادن سبزیجات و میوه‌های فراوان در سبد غذایی روزانه، می‌تواند برای بهبود این معضل بسیار موثر باشد. ژیم غذایی متعادل یکی از تکنیک‌های مؤثر در کاهش استرس و مدیریت استرس است. تغذیه مناسب و متوازن می‌تواند به طور مستقیم تاثیرات استرس را کاهش دهد و روانی و جسمی شما را تقویت کند.

  • ورزش منظم

وقتی هر روز حداقل نیم الی یک ساعت ورزش منظم داشته باشید، می‌توانید تعادل هورمون‌ها را رقم بزنید و از این طریق استرس را هم کاهش دهید. ورزش منظم به عنوان یکی از تکنیک‌های کاهش استرس جهت ریزش مو به شدت موثر است. ورزش فعالیتی است که با افزایش فشار و فعالیت جسمانی همراه است و به عنوان یک تجربه استرس ذهنی انتخابی برای بسیاری از افراد عمل می‌کند.

  • خواب کافی

خواب کافی هم همانند ورزش منظم می‌تواند روی تنظیم هورمون‌ها اثر‌گذار باشد. برای به حداقل‌رساندن اثر استرس بر رشد مو، یکی از کار‌هایی که باید انجام دهید، خواب کافی است. خواب کافی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در حفظ سلامت جسمی و روحی شناخته می‌شود و تأثیر زیادی بر رفتار و عملکرد روزانه افراد دارد.

بیشتر بخوانید!!  آیا رنگ کردن ابروها قبل از کاشت خطرناک است؟

نتیجه گیری

تنش‌های روزانه‌ای که کم‌کم منجر‌به استرس شوند، می‌توانند آثار زیان‌باری همچون ریزش مو را به‌وجود بیاورند. تاثیر استرس بر رشد مو دلایل علمی دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اصلی‌ترین مسئله در این زمینه به فولیکول‌ها باز می‌گردد. وقتی فولیکول ضعیف شود و نتواند مواد مغذای مورد نیاز برای رشد خود را دریافت کند، از‌بین می‌رود. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توان کار‌های زیادی همچون ورزش منظم، خواب کافی و تغذیه مناسب داشت.

سوالات متداول

  • فولیکول دارای چند قسمت است؟

3 قسمت؛ پیاز، ساقه و اینفدیبولوم

  • چه عواملی می‌توانند تاثیرات مضر استرس را کاهش دهند؟

خواب کافی، ورزش منظم و تغذیه سالم

  • برخی از واکنش‌های التهابی در این زمینه کدام‌اند؟

شوره و پوسته سر

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *