تزریقات زیبایی

11 راهکار ایمن برای رفع ریزش مو در دوران بارداری

رفع ریزش مو در دوران بارداری یکی از مسائلی است که ذهن بسیاری از خانم‌های باردار را به خود مشغول کرده و باعث شده تا همین مسئله هم، خود به یک معضل تبدیل شود! در این برهه از زندگی هر خانم، ممکن است اتفاقات ناگوار بسیاری رخ دهد که اغلب باید برای حفظ سلامتی جنین، از روش‌های بی‌خطر برای برطرف‌کردن مشکلات بهره برد؛ چون هر چیزی که وارد بدن مادر می‌شود، به جنین هم می‌رسد. ریزش مو هم در حاملگی دلایل بسیاری دارد که مادر باید آن‌ها را شناسایی کرده و سپس آن‌ها را با روش‌های درست رفع کند.

نکات مهم در مورد رفع ریزش مو در دوران بارداری

یک مادر باید پیش از اقدام به بارداری، آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد تا ابتدا از سلامتی بدن خود آگاه شود؛ چراکه بدن باید آماده و پذیرای جنین باشد. نکات زیادی برای رفع ریزش مو در دوران بارداری وجود دارد که برخی از آن‌ها به پیش از حاملگی مربوط می‌شود. در ادامه برخی از این نکات را نام برده و هر‌کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • رژیم غذایی با غذا های غنی

این نکته هم به زمان حاملگی و هم پیش از آن مربوط می‌شود. در چندین سال اخیر بسیاری از غذا‌هایی که مصرف می‌شوند، ارگانیک نیستند. خوردن سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد؛ زیرا این 2 ماده فیبر بسیاری را با خود به‌همراه دارند. فولیکول مو یکی از بخش‌های اصلی آن است که با آنتی‌اکسیدان‌ها و فلانوئید‌ها تقویت می‌شود. برای آنکه بتوانید آن‌ها را به بدن خود برسانید، باید سبزیجات و میوه‌ها را در وعده‌های روزانه خود قرار دهید تا رفع ریزش مو در دوران بارداری را رقم بزنید. البته گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، چربی‌های سالم و… هم می‌توانند در این مسیر شما را یاری کنند.

  • مکمل های قبل زایمان

پیش از هر چیزی باید بدانید که برای مصرف مکمل‌ها لازم است زیر‌نظر پزشک خود باشید و آن‌ها را طبق گفته پزشک مصرف کنید. اگر بخواهید مکمل‌ها را به‌صورت خود‌سرانه و نا‌آگاهانه بخورید، امکان دارد هم سلامتی خود‌تان و هم جنین‌تان را به خطر بیندازید؛ چراکه دوز‌های مصرفی مکمل‌ها هم باید همچون دیگر دارو‌ها بر ‌اساس اصول خاصی تنظیم شود. می‌توان از موارد زیر به‌عنوان مکمل‌های مجاز برای مصرف در دوران حاملگی پیش از زایمان نام برد:

  • روی
  • بیوتین
  • ویتامین C
  • ویتامین B کمپلکس
  • ویتامین E
  • ماساژ موی سر

یکی از بهترین راهکار‌ها برای رفع ریزش مو در دوران بارداری، ماساژ پوست سر است. می‌توانید این کار را با استفاده از روغن‌های مختلف انجام دهید. البته بهترین کار پیش از ماساژ، آن است که روغن را گرم کنید تا اثر بیشتری داشته باشد. روغن‌های بادام، زیتون، نارگیل، جوجوبا، خردل و بسیاری از روغن‌های دیگر برای این کار مناسب هستند. برای ماساژ مو و پوست سر، کافی است روغن مد‌نظر خود را کمی گرم کرده و حدود نیم ساعت پیش از حمام از آن استفاده کنید.

  • مدیریت استرس

فرقی نمی‌کند که در دوران حاملگی باشید یا خیر، در هر صورت استرس می‌تواند روی ریزش مو‌هایتان تاثیر مستقیم بگذارد. استرس این کار را با بهم‌ریختن هورمون‌ها انجام می‌دهد. به هر حال یک خانم باردار در این برهه استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کند، اما فردی از این دوران پیروز بیرون می‌آید که بتواند استرس خود را به‌خوبی مدیریت و کنترل کند. مدیریت استرس می‌تواند در نهایت منجر‌به رفع ریزش مو در دوران بارداری شود.

  • نوشیدن آب کافی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه به آن توجه کنید، آن است که شما دیگر یک نفر نیستید و باید مواد مورد‌نیاز برای بدن 2 نفر را تامین کنید! وقتی به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، جنین آب مورد‌نیاز خود را از بدن‌تان می‌گیرد و حال آن آب دیگر به شما نمی‌رسد. موی سر برای رشد نیاز به املاح معدنی نیاز دارد که برخی از این مواد معدنی درون آب هستند. وقتی نتوانید آن‌ها را دریافت کنید، به این مشکل دچار خواهید شد. با این حساب، برای رفع ریزش مو در دوران بارداری، نوشیدن آب کافی هم بی‌تاثیر نیست!

  • مشاوره تخصصی

وقتی شما به‌عنوان یک مادر با این معضل رو‌به‌رو شده‌اید، می‌توانید راهکار‌های بسیاری را امتحان کنید تا آن را از‌بین ببرید؛ اما همیشه هم راهکار‌های معمولی که با عنوان روش‌های خانگی شناخته می‌شوند، موثر نیستند و حتی می‌توانند مضر هم باشند. این مسئله زمانی صدق می‌کند که بخواهید بدون شناختن نیاز‌های موی سر خود، دست به انجام روش‌های گوناگون بزنید. متخصصان بسیاری در این حوزه هستند که می‌توانند پس از گرفتن آزمایشات مختلف، شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

  • ماسک مو

با آنکه اغلب ماسک‌ها برای ساقه مو بوده و در‌واقع شیمیایی هم هستند، بهتر است برای رفع ریزش مو در دوران بارداری از ماسک‌های خانگی برای پوست سر استفاده کنید. شیر نارگیل تازه، تخم مرغ و ژل آلوئه‌ورا می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای ماسک باشند. باید برای بهره‌بردن از آن‌ها هم همچون روغن‌ها عمل کرده و پس از مصرف، روی سر خود ماساژ دهید.

  • تعادل هورمونی

در دوران حاملگی بدن خانم‌ها با تغییرات بسیاری مواجه می‌شود که یکی از اصلی‌ترین این تغییرات، تغییر هورمونی است. وقتی نظم هورمون‌ها بهم ریخته و از حالت تعادل همیشگی خارج شود، می‌تواند آثار زیان‌باری را به‌وجود آورد. واضح‌ترین اثر این بهم‌ریختگی مربوط به ریزش مو است. یکی از اقداماتی که خانم‌های باید برای رفع ریزش مو در دوران بارداری انجام دهند، آن است که دوباره حالت تعادل را ایجاد کنند. برای این کار، نمی‌توان به‌صورت نا‌آگاهانه عمل کرد؛ به همین دلیل باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا با تغذیه و دارو‌های مختلف، هورمون‌ها را کنترل کنند. کلینیک تخصصی تقویت مو دیناز، یکی از کلینیک‌هایی است که می‌تواند در این عرصه به شما کمک کند.

  • ورزش منظم

یکی از روش‌های ایجاد تعادل هورمونی، ورزش منظم است. وقتی هر روز حداقل به میزان نیم ساعت ورزش منظم داشته باشید، هورمون‌هایتان از حالت بهم‌ریختگی خارج شده و تعادل در آن‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی‌که این مسئله یکی از دلایل اصلی ریزش مو محسوب می‌شود، می‌توانید با ورزش منظم آن را مدیریت کنید.

  • خواب کافی

برای رفع ریزش مو در دوران بارداری، باید خواب کافی و مناسب در شب داشته باشید تا هورمون‌های رشد به‌خوبی ترشح شوند. سنتز پروتئین مو‌ها یکی از کار‌هایی است که هنگام خواب شب در بدن انجام می‌شود؛ به همین دلیل باید این مورد را هم مورد توجه قرار دهید.

  • اجتناب از دخانیات

دخانیات هم برای بدن مادر و هم جنین به‌عنوان سم تلقی می‌شود. وقتی مادر در این دوران دخانیات مصرف کند، علاوه‌بر آنکه به جنین خود آسیب می‌رساند، می‌تواند دچار ریزش مو هم شود. دوری از دخانیات در هر نوع، همان رشد درست مو را به شما باز می‌گرداند.

بیشتر بخوانید!!  راهنمای جامع تفاوت فیلر و بوتاکس

نتیجه گیری

از آنجایی‌که رفع ریزش مو در دوران بارداری یکی از مسائل مهم برای خانم‌های باردار است، روش‌های بسیاری برای حل این موضوع به‌وجود آمده‌اند. بسیاری از این روش‌ها مربوط به کلینیک‌های تخصصی همچون کلینیک تخصصی کاشت مو دیناز می‌شوند. اما برخی از راهکار‌ها هم با فعالیت‌های خانگی همراه‌اند. می‌توان از مصرف غذا‌های مقوی، ماساژ پوست سر، ورزش منظم، نوشیدن آب کافی، خواب کافی و… به‌عنوان برخی از این راهکار‌ها نام برد.

سوالات متداول

  • برخی از راهکار‌های مهم برای رفع ریزش مو در حاملگی کدام‌اند؟

رژیم غذایی، مصرف مکمل‌ها، خواب کافی، مدیریت استرس، نوشیدن آب کافی، تعادل هورمونی، ورزش منظم، ماسک مو، اجتناب از دخانیات و مشاوره تخصصی، بعضی از راهکار‌های رفع ریزش مو در دوران بارداری هستند.

  • ورزش منظم چگونه می‌تواند روی این مسئله تاثیر بگذارد؟

با ایجاد تعادل هورمونی

  • تاثیر خواب کافی روی رشد مو‌ها به چه صورت است؟

خواب کافی در شب می‌تواند روند فعالیت هورمون رشد و سنتز پوتئین را به‌خوبی به سرانجام برساند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *